لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۰

آصف صدیقی: ایران در ناامنی‌های چندین ولایت افغانستان نقش دارد


موضوع شدت جنگ بر سر مدیریت آب در ولایت فراه نگرانی‌های جدی و تازه را در شورای ملی افغانستان بر انگیخته‌است.

هیئت اداری مشرانو جرگه می‌گوید، ایران هرگز نمی‌خواهد که آب‌های جاری به آن کشور از سوی افغانستان مهار شود و از هر راه ممکن تلاش می‌کند تا در این زمینه مانع ایجاد کند.

محمد آصف صدیقی معاون دوم این جرگه روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت که با تکمیل شدن پروژه بند سلما در هرات و آغاز کار بند بخش آباد در فراه نا امنی‌ها در این ولایات افزایش یافته‌اند.

محمد آصف صدیقی
محمد آصف صدیقی

وی افزود:

"کشورهای همسایه ما فوق‌العاده از آب‌های افغانستان سوء استفاده کرده‌اند و فکتور آب واقعاً بسیار مهم است، با اعمار بند سلما ناامنی‌ها در غرب این کشور بیشتر شده‌ و در کنار آن با آغاز کار سروی بند‌های دیگر در سرحد با ایران، منطقه نا امن می‌شود، ایران در نا امنی چند ولایت که با آن کشور در سرحد قرار دارد فوق‌العاده نقش دارد."

این نگرانی‌ها پس از آن افزایش یافت که طارق شاه بهرامی وزیر دفاع افغانستان روز شنبه در سفر به ولایت فراه گفت که جنگ فراه جنگ مدیریت آب است.

وزیر دفاع، وزیر داخله، رئیس عمومی امنیت ملی و قوماندان عمومی نیروهای خارجی در این کشور برای بررسی وضعیت امنیتی به ولایت فراه سفر کردند.

آقای بهرامی بدون آن‌که از کشوری نام ببرد گفت که با ساختن برخی از بندهای آب مانند بند سلما حملات در ولایات غربی افغانستان افزایش یافته‌اند.

از سوی هم جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان گفت که طالبان مسلح با پشتیبانی کشورهای همسایه بر ولایت فراه حمله کردند.

پیش از این شماری از مقامات ایرانی در برابر ساخت و ساز بند‌های آب در افغانستان واکنش نشان داده‌اند.

بند سلما
بند سلما

جواد ظریف وزیر خارجه ایران به تازه‌گی گفته‌است که کابل و تهران در مورد حق آبه از دریای هلمند به توافق نرسیدند و ایران ناگزیر است دست به عمل متقابل بزند.

در این حال موسی خان نصرت نماینده مردم فراه در ولسی جرگه می‌گوید که ایران به هدف جلوگیری از ساخت بند بخش آباد تلاش می‌کند فراه را بیشتر نا امن بسازد:

وی افزود:

"دست داشتن ایران در نا امنی‌ها فراه را تأیید می‌کنیم، مداخلات دارد و مداخلات ایران در حد کمک‌های مالی، تسلیحاتی، تداوی زخمیان مخالفان مسلح دولت افغانستان است، بند ولایت فراه اگر اعمار می‌شود از جریان آب به ایران جلوگیری می‌شود و آن کشور بدون شک برای جلوگیری از آن مداخله می‌کند."

سلما در هرات، کمال خان در نیمروز و بخش آباد در فراه از بنده‌های بزرگ افغانستان اند که آب‌های این بند‌ها به ایران جریان داشت.

اما در سال‌های اخیر کار ساخت این بندها به شدت ادامه یافت، بند سلما به کمک هند تکمیل شد و همین حالا کار ساخت و ساز بند‌های کمال خان و بخش آباد ادامه دارد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پیش از این با تأکید گفته‌است که آب‌های این کشور از اهمیتی زیادی برخور دار است و حتماً مهار خواهد شد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG