لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۵

حزب اسلامی و جمعیت اسلامی: انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها حزبی شود


شماری از احزاب سیاسی افغانستان می‌گویند، اگر انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها حزبی نشود، مردم شاهد یک پارلمان ناکارا خواهد بود.

نماینده‌گان برخی از احزاب سیاسی می‌گویند که با قوت کامل بالای حکومت فشار وارد خواهند کرد تا روند انتخابات آیندۀ ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها حزبی شود.

همایون جریر عضو شورای رهبری حزب اسلامی روز سه شنبه «۱۵ جوزا ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که آنان از مدت یک سال می‌شود که در تلاش تغییر سیستم انتخابات اند، اما به‌گفته وی حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات خواست آنان را بی‌اهمیت می‌خوانند.

او افزود:

"ما خواست‌های ما را بارها مطرح کرده‌ایم، اما در مورد پذیرش خواست‌های اصولی و قانونی ما پاسخ واضح دریافت نکرده‌ایم."

به‌گفته آقای جریر در حدود ۳۵ حزب سیاسی تلاش دارند تا سیستم انتخابات را تغییر دهند و نیاز است تا حکومت نیز در مورد پاسخ مثبت دهد.

این در حالیست که حدود دو هفته قبل نیز برخی از احزاب سیاسی در مقابل کمیسیون مستقل انتخابات نشست اعتراضیه را راه اندازی کردند.

آنان ادعا کردند که حکومت به ویژه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به نقش احزاب سیاسی اهمیت قایل نبوده و این مسئله سبب تشویش نزد این احزاب شده‌است.

نظام کنونی انتخابات که "SNTV" نیز نامیده می‌شود یک نظام غیر حزبی بوده و در آن هر کس می‌تواند به شکل انفرادی خودش را برای انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها نامزد کند.

هرچند ریاست جمهوری و کمیسیون مستقل انتخابات در مورد چیزی نمی‌گویند، اما قبل از این اعضای کمیسیون مستقل انتخابات گفته‌اند که پروسه عملاً آغاز شده و در حال حاضر هر نوع تغییر در سیستم انتخابات می‌تواند سبب ایجاد مشکلات در این پروسه گردد.

از سوی هم نورالرحمان اخلاقی عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی می‌گوید که با خواست‌های احزاب سیاسی برخورد سیاسی صورت می‌گیرد.

او افزود:

"ما به اجماع کلی احزاب سیاسی نیاز داریم و برای ایجاد این اجماع تلاش می‌کنیم و هر فیصلۀ را که این اجماع در مورد انتخابات آینده روی دست گیرد، آن فیصله عملی خواهد شد و مطمئن هستم که به نفع افغانستان و انتخابات خواهد بود."

مسعود ترشتوال سخنگوی شورای حراست و ثبات می‌گوید، هرچند آنان شامل این اجماع نبوده، اما در مورد انتخابات آینده نگرانی دارند و به‌گفته وی نیاز است تا احزاب سیاسی، شخصیت‌های ملی و تمامی جریان‌ها دست به دست هم داده و برای برطرف کردن این نگرانی‌ها راه حل دریابند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG