لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

رئیس جمهور افغانستان از اعلام آتش‌بس طالبان استقبال کرد


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در کنار استقبال از آتش‌بس طالبان در صفحه توییتر خود نوشته است: "این اقدام به دنبال تصمیم شجاعانۀ حکومت افغانستان در مورد اعلام آتش‌بس یک جانبه صورت گرفت."

آقای غنی دیروز شنبه « ۱۹ جوزا» هم‌چنان نوشت که از شرکای بین‌المللی افغانستان از جمله ایالات متحده امریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا و ناتو و هم‌چنان مردم افغانستان سپاس‌گزاری می‌کند که از آن‌ها درین تصمیم گیری‌ها حمایت کرده‌اند.

محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان نیز دیروز شنبه «۱۹ جوزا» در صفحه توییتر خود نوشته‌است که امیدوارند این آتش‌بس دوامدار باشد تا راه برای تأمین صلح دایمی در افغانستان هموار شود.

قادر شاه، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان دیروز شنبه در پیوند به اعلام آتش‌بس در کشور به رادیو آزادی گفت:

قادر شاه
قادر شاه

"طبعاً، این گام ابتدایی برای مذاکرات صلح است. انتظار ما اینست که آتش‌بس تمدید شود و زمینه ساز تأمین صلح و ثبات در سرتاسر افغانستان شود. امیدواری ما بسیار زیاد است."

رئیس جمهور افغانستان به روز پنج‌شنبه «۱۷ جوزا» اعلام کرد که آتش‌بس با طالبان مسلح افغانی سر از ۲۷ رمضان تا پنجم عید نافذ خواهد بود.

غنی: اعلام آتش‌بس از موقف قوت است
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:38 0:00

از ایالات متحده گرفته تا سازمان ملل متحد، ناتو، ایران و روسیه از این اقدام آقای غنی استقبال کردند.

جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا به روز جمعه «۱۸ جوزا» در بروکسل پایتخت بلجیم گفت، رئیس جمهور افغانستان این گام را با اعتماد به نفس کامل برداشته است.

طالبان هم در واکنش به اعلام آتش‌بس حکومت افغانستان دیروز شنبه «۱۹ جوزا» اعلام کردند که به مناسبت عید فطر سه روز آتش‌بس می‌کنند.

بسم الله وطن دوست، سخنگوی کاروان صلح هلمند است.

او هم استقبال می‌کند اما می‌گوید، آتش‌بسی که از سوی ارگ و طالبان اعلام شده دچار یک سلسله کاستی هاست.

وی افزود:

"درین آتش‌بس هنوز مشکلات کوچک وجود دارد. طالبان تنها مشمول حال این آتش‌بس می‌شوند، داعش و القاعده مستثنی هستند. طالبان هم گفته‌اند که علیه نیروهای افغان نمی‌جنگند، اما موضع‌شان در قبال امریکایی‌ها همان موضع قبلی است و علیه‌شان به جنگ ادامه می‌دهند. یعنی اگر باز هم طالبان و خارجی‌ها با هم دست و گریبان می‌شوند، همان قصه خواهد بود و جنگ هم ادامه خواهد یافت."

محمد شفیق همدم، مشاور پیشین ناتو در افغانستان نسبت به نتیجه آتش‌بس مؤقت درین کشور امیدوار است.

محمد شفیق همدم
محمد شفیق همدم

وی می‌گوید:

"در صورتی‌که این آتش‌بس سه روزه میان حکومت و طالبان نتیجه درست بدهد که من امیدوار استم چنین شود، قدم بزرگ در راستای صلح خواهد بود و راه را برای تأمین صلح دایمی هموار می‌سازد."

ظرف ۱۷ سال این نخستین بار است که طالبان آتش‌بس سه روزه را اعلام کرده‌اند.

این در حالیست که جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع در افغانستان استراتژی امریکا در مورد افغانستان و جنوب آسیا را موفقیت آمیز خوانده‌است.

XS
SM
MD
LG