لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۵

ارگ: طالبان پس از تجربه آتش‌بس مؤقت در باره گفتگوهای صلح غور خواهند کرد


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که بزرگان جهادی و رهبران سیاسی در دیدار با رئیس جمهور غنی از آتش‌بس و پروسه صلح حمایت کرده‌اند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز سه‌شنبه «۲۹ جوزا ۱۳۹۷» در کابل به خبرنگاران گفت که حکومت افغانستان با شجاعت آتش‌بس را اعلام کرد و توانست از آن بگونه درست مدیریت کند.

آقای مرتضوی می‌گوید که با در نظر داشت تجربه کردن آتش‌بس، آنان مطمئن هستند که طالبان راه صلح و گفتگو را در پیش خواهند گرفت:

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

وی گفت:

"در چهل سال گذشته مردم برای بار اول نفس راحت کشیدند و صلح و آتش‌بس را تجربه کردند، من مطمین هستم که طالبان در مقابل احساس مردم ایستاد نخواهند شد زیرا ادامه جنگ به معنای ایستاده شدن در مقابل احساسات مردم است."

این در حالیست که حکومت افغانستان از ۲۷ ماه مبارک رمضان تا پنجم عید سعید فطر آتش‌بس اعلام کرد و از طالبان نیز خواست که آتش‌بس نمایند.

طالبان نیز سه روز عید را آتش‌بس اعلان کردند ودر این روزها هزاران طالب بشمول کابل از شهرهای بزرگ دیدن کردند.

مردم نیز در سه روز عید با استفاده از آتش‌بس به شادی و تفریح پرداختند و از طرف‌های درگیر خواستند تا آتش‌بس را تمدید کرده و زمینه را برای گفتگوهای صلح فراهم سازند.

رئیس جمهور افغانسان پس از آن آتش‌بس را برای ده روز دیگر تمدید کرد اما طالبان تمدید آنرا نپذیرفتند و به جنگجویان‌شان هدایت دادند که به حملات‌شان مانند گذشته ادامه دهند.

در این حال شورای عالی صلح افغانستان از طالبان مسلح می‌خواهد که اختیار‌ شان را بدست دیگران ندهند و با صلاحیت خود وارد گفتگو با حکومت افغانستان شوند.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورا می‌گوید که تصامیم از سوی خارجی‌ها در باره افغانستان کارا نبوده و همواره بر مشکلات در این کشور افزوده است:

سید احسان طاهری
سید احسان طاهری

وی گفت:

"ما از طالبان افغان می‌خواهیم که صلاحیت گفتگو را به کسی دیگری ندهند و بیایند خود شان تصمیم بگیرند، ما امیدواریم که آن‌ها آماده‌گی‌شان را برای صلح بین الافغانی هر چه زودتر اعلان خواهند کرد."

این سخنان در حالی بیان می‌شوند که روزنامه دیلی تایمز چاپ پاکستان به نقل از شماری از قوماندانان طالبان گزارش داده که آنان می‌خواهند گفتگوها را با حکومت افغانستان نه بلکه با امریکا انجام دهند.

دیلی تایمز به نقل از یک مقام طالبان گفته که اگر آنان با امریکا به نتیجه برسند، حاضر اند که در مورد سرنوشت حکومت با افغان‌ها نیز مذاکره کنند.

اما رئیس جمهور افغانستان همواره تأکید کرده که گفتگوهای صلح باید به رهبری و مالکیت افغان‌ها انجام شود و حکومت حاضر است که با طالبان مسلح بی‌قید و شرط گفتگو کند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG