لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

شماری از عالمان دین از طالبان مسلح می‌خواهند تا آتش‌بس را تمدید کنند!


شماری از عالمان دین از طالبان مسلح می‌خواهند تا آتش بس را تمدید کنند.

در حالی‌که طالبان مسلح پس از ختم آتش‌بس سه روزه در ایام عید، بار دیگر به جبهات جنگ رفتند، برخی از عالمان دین از این گروه می‌خواهند تا وارد گفتگوهای صلح شوند.

این عالمان که شمار شان به ده‌ها تن می‌رسد روز چهارشنبه «۳۰ جوزای ۱۳۹۷» در یک نشستی در کابل تأکید کردند که آتش‌بس ایام عید نشان داد که جنگویان طالب و نیرو های امنیتی از جنگ خسته شده‌اند و خواهان صلح اند.

عطاالله فیضانی عالم دین به رسانه‌ها چنین گفت:

"مهم است که اول میان دو طرف آتش‌بس صورت گیرد، دولت آتش‌بس را تمدید کرد و از طالبان نیز خواستار تمدید هستیم تا زمینه و راه حل برای صلح پیدا شده و موانع در این راستا برچیده شود."

این در حالیست حکومت افغانستان از ۲۷ ماه مبارک رمضان تا پنجم عید سعید فطر آتش‌بس اعلام کرد که به‌دنبال آن طالبان نیز سه روز عید را آتش‌بس اعلان کردند.

پیش از آن که زمان آتش‌بس حکومت پایان یافت، رئیس جمهور غنی در یک پیام ویدیویی آتش‌بس را برای ۱۰ روز دیگر تمدید کرد، اما طالبان با ختم موعد معینه دوباره وارد میدا‌ن‌های جنگ شدند.

غنی: اعلام آتش‌بس از موقف قوت است
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:38 0:00

اما با آن‌هم حکومت افغانستان در روزهای اخیر پیوسته به تمدید آتش‌بس تأکید کرده است.

رئیس جمهور غنی نیز در دیدار با کاروان صلح‌خواهان در کابل یکبار دیگر به تمدید آتش‌بس با طالبان ابراز تمایل کرد و گفت در صورت توافق طالبان حاضر است آتش‌بس با این گروه را برای یک سال تمدید کند.

وی گفته است در هر جاییکه طالبان بخواهند حاضر است با آن‌ها مذاکره کند.

درخواست آتش‌بس یک‌ساله میان حکومت و طالبان از سوی کاروان صلح‌‌خواهان مطرح شد.

​این کاروان با شعار صلح از ولایت ناامن هلمند حرکت کرد و با طی کردن حدود ۷۰۰ کیلومتر راه به گونه پیاده و پس از حدود ۳۶ روز، روز دوشنبه به کابل رسید.

آتش‌بس حکومت به‌دنبال فتوای سه هزار عالم دین که جنگ را حرام خواند و خواستار آتش‌بس از سوی طرف‌های درگیر شد، صورت گرفت.

در همین حال شماری از کارشناسان سیاسی می‌گویند با توجه به آتش‌بس دو جانبه اخیر، رفت و آمد مقامات پاکستانی و فشارهای امریکا بالای طالبان مسلح نشان می‌دهد که امیدواری‌ها برای آغاز صلح و آشتی بیشتر شده‌است.

داوود مایار
داوود مایار

داوود مایار یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی چنین گفت:

"امیدواری‌ها برای آغاز مصالحه بیشتر شده‌است، ما همچنان امیدوار هستیم کشورهای منطقه و جهان برای تأمین صلح در کشور همکاری کنند."

این در حالیست که ملا هبت‌الله رهبر گروه طالبان در پیامی عیدی بار دیگر بر گفتگو با امریکا تأکید کرد.

آقای مایار نیز با اشاره به این مسئله می‌گوید، نقش امریکا در گفتگوهای صلح مهم است و در چوکات مذاکرات بین‌الافغانی باید امریکا نیز بخشی از گفتگوهای صلح شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG