لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۱:۲۳

کاروان صلح‌خواهان هلمندی برای طالبان سه روز مهلت تعیین کرده است


کاروان صلح‌خواهان هلمندی از طالبان مسلح می‌خواهد که مانند حکومت تا سه روز آینده به خواست‌های شان جواب مثبت بدهند.

اعضای کاروان صلح‌خواهان می‌گویند، برای طالبان سه روز را مهلت تعیین کرده اند، تا با دادن پاسخ مثبت به خواست‌های مردم، استقلالیت خود را ثابت نمایند.

بسم‌الله وطندوست سخنگوی این کاروان روز چهارشنبه «۳۰ جوزای ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، طالبان باید به خواست‌های مردم احترام گذاشته و آتش‌بس یک ماه حکومت را بپذیرند.

او افزود:

"ما از طالبان مسلح می‌خواهیم، تا به آتش‌بس یک ماهه حکومت پاسخ مثبت بدهند، ما برای طالبان مسلح سه روز را ضرب‌الاجل تعیین کرده‌ایم و طوریکه حکومت مستقل بودن خود را ثابت نمود، خود رئیس جمهور تصمیم گرفت، به کسی زنگ نزد و از کسی مشوره نخواست، مردم از آن‌ها نیز همین انتظار را دارند که تصمیم خود را به گوش مردم برسانند."

آقای وطندوست می‌افزاید، اگر طالبان تا سه روز آینده به خواست‌های شان پاسخ مثبت ارائه نکنند، در مقابل سفارتخانه‌های که متهم به حمایت طالبان هستند خیمه تحصن را برپا می‌نمایند.

این در حالیست که رئیس جمهور غنی روز گذشته در کابل در جریان دیدار با اعضای این کاروان، پیشنهاد صلح را تکرار نموده گفت، در هر جاییکه طالبان می‌گویند در همان جا بدون کدام قید و شرط به مذاکرات صلح حاضر می‌شود.

آقای غنی می‌گوید، اگر طالبان پیشنهادات وی را بپزیرند، آتش‌بس تا یک سال دیگر تمدید خواهد شد.

آقای غنی می‌افزاید، در جریان مذاکرت صلح در مورد اخراج نیرو های خارجی نیز صحبت خواهد شد.

پیش از این اقبال خیبر یکی از اعضای رهبری این کاروان گفته بود که پیام صلح را به مردمان کشورهای که در جنگ افغانستان دخیل هستند، خواهند رسانید.

پیام صلح را به مردمان کشورهای که در جنگ افغانستان دخیل هستند، می‌رسانیم.

کوشش کردیم تا نظر طالبان را پیرامون این موضوع داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

اما نجیب ننگیال کارشناس مسایل سیاسی می‌گوید، اکنون که به‌خاطر ادامه جنگ هیچ بهانه‌ای باقی نمانده است، پس باید که طالبان به خواست مردم جواب مثبت گفته و به میز مذاکره حاضر گردند.

کاروان صلح هلمند
کاروان صلح هلمند

او افزود:

"آن‌ها باید به خواست مردم احترام نمایند، اگر آن‌ها واقعاً دعوای نفوذ میان مردم را دارند و مردم این کشور هستند و خیر مردم را می‌خواهند پس باید به خواست مردم پاسخ مثبت بدهند، اگر آن‌ها این کار را انجام نمی‌دهند این به معنی اینست که آن‌ها استقلالیت ندارند و از سوی دیگری کنترول می‌شوند."

آقای ننگیال بر این باور است که پس از اعلام آتش‌بس سه روزه علاقه‌مندی این گروه به مذاکرات در مورد صلح افزایش یافته است.

گزارش: ویدا میرزایی

XS
SM
MD
LG