لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

روحانی واشنگتن را به ارتباط مشکلات عمیق اقتصادی کشورش مقصر می‌داند


رئیس جمهور ایران
رئیس جمهور ایران

رئیس جمهور ایران واشنگتن را به ارتباط مشکلات عمیق اقتصادی کشور خود مقصر می داند.

حسن روحانی اما می گوید مشکلات جاری نمی تواند ملت ایران را به زانو درآورد.

رئیس جمهور ایران با شدت گرفتن مشکلات اقتصادی درین کشور و اعتصاب در بازار شب گذشته به مردم سخنرانی تلویزیونی داشت.

او امریکا را درین مشکلات مقصر دانست ولی تاکید کرد که ایران مشکلات و فشارها را تحمل می‌کند اما استقلال خود را فدا نخواهد ساخت.

او از مردم خواستار شد تا با هم متحد شوند و امریکا را به گفته وی به زانو درآورند.

رئیس جمهور ایران به علت مشکلات اقتصادی از چندین ماه به این سو زیرفشار قرار دارد چون بعد از این‌که ریال ایرانی در شش ماه گذشته نیم از ارزش خود را در بازار از دست داد قیمت مواد بالا رفت و در این هفته بازار ایران شاهد اعتصاب و تظاهرات بود.

قیمت ریال ایرانی بعد از آن به سرعت نزول کرد که رئیس جمهور امریکا ماه گذشته خروج این کشور از توافق اتمی با ایران را اعلان کرد و تهدید نمود که تعزیرات بر ایران را از سر می‌گیرد.

با پیش بینی تجدید تعزیرات بازارهای نفت که ایران در آن روزانه دونیم میلیون بیرل نفت خام می فروشد هم در ماه نوامبر گذشته دچار بی نظمی شد.

و تخمین کارشناسان اقتصادی این است که صادرات نفت ایران امکان دارد به روزانه هشتصد هزار بیرل پائین آید و مشکلات اقتصادی مردم این کشور افزایش یابد.

مقامات امریکایی رهبری ایران را مسئول این همه مشکلات می‌داند.

مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا در پاسخ به اظهارات مقامات ایرانی گفت که پالیسی های را که ایران دنبال میکند از جمله مداخله نظامی در سوریه، تمویل حزب الله لبنان، گروه حماس فلسطینی و تمویل حوثی‌های یمن سبب این همه مشکلات شده‌است.

مایک پومپیو
مایک پومپیو

وزیر خارجه امریکا در پیام تویتری دیروز خود نوشت که ادامه اعتراض ها در ایران شگفت انگیز نیست چون مردم این کشور از رهبران خود می خواهند که منابع ملی را به گونه عادلانه توزیع کنند و خواسته های مشروع آنها را پاسخ گویند.

دوکاندران بازار تهران دیروز در حضور پولیس ضد آشوب به کار و بار خود برگشتند.

وزیر خارجۀ امریکا گفت که ایرانیان از فساد، بی عدالتی و بی کفایتی رهبران خود ناراض اند و جهانیان صدای آنها را می شنود.

پومپیو افزود که مقامات ایران به جای اصلاحات به سرکوب اعتراض ها رو آورده اند.

یک سوم بخش اعضای مجلس یا پارلمان ایران از رئیس جمهور روحانی خواستار شده اند تا مسئولان جدید برای ادارۀ اقتصاد کشور بگمارد.

این تقاضا باعث این نگرانی شده که شاید رئیس جمهور به تعهدات مبارزات انتخاباتی خود نتواند وفا کند و به مشکلات بیشتر روبه‌رو شود.

پارلمان ایران می تواند که با تقاضای دو سوم بخش اعضای خود وزیران را سلب اعتماد کند و سپس امکان دارد که رئیس جمهور از جانب آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران به علت بی کفایتی برکنار ساخته شود.

۱۷۰ نفر از جمله ۲۹۰ عضو پارلمان دریک نامه که دیروز از سوی رسانه‌ها نشر شد از رئیس جمهور روحانی خواسته اند که مسئولان امور اقتصادی را فوراً برکنار سازد چون به گفته آنها روش نادرست این مسئولان در سال‌های گذشته مردم را بی‌باور ساخته است.

XS
SM
MD
LG