لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۲

کمیسیون انتخابات تلاش دارد تا چوکی اهل هنود در ولسی جرگه خالی نماند


پس از کشته شدن اوتار سنگهـ خالصه یگانه نامزد احتمالی سیکهـ‌ها برای انتخابات ولسی جرگه در حمله روز یک‌شنبه شهر جلال‌آباد، حالا کمیسیون مستقل انتحابات افغانستان می‌گوید تلاش‌ها در خصوص چگونگی پُر ساختن کرسی این اقلیت مذهبی را در ولسی جرگه آغاز کرده‌است.

سید حفیظ‌الله هاشمی سخنگوی این کمیسیون روز سه‌شنبه «۱۲ سرطان ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، پس از بحث‌ها در کمیسیون به بخش‌های تخنیکی و حقوقی وظیفه سپرده شده تا روی این موضوع کار کنند.

سید حفیظ الله هاشمی
سید حفیظ الله هاشمی

وی گفت:

"به دو بخش تخنیکی و حقوقی خود وظیفه سپرده‌ایم، اول این‌که وقت را اعلام بکنیم و از لحاظ حقوقی موضوع را ارزیابی بکنیم، ولی به هر حال کمیسیون تصمیم‌اش این است که زمینه‌سازی بکند و برای این‌ها یک استثنا قایل شود تا این چوکی خالی نماند و هر کسی‌که علاقه دارد و واجد شرایط است بیاید و به این چوکی ثبت‌نام بکند، مدت ثبت‌نام را روز شنبه اعلام می‌کنیم."

این در حالیست که روز یک‌شنبه اوتار سنگهـ خالصه نامزد احتمالی سیکهـ‌ها در انتخابات ولسی جرگه که اسم‌اش در لیست ابتدایی کاندیدان ولسی جرگه نیز منتشر گردیده بود، در نتیجه یک حمله انتحاری در شهر جلال‌آباد همراه با شماری دیگر از باشنده‌گان اهل هنود کشته شدند.

حمله انتحاری جلال‌‌آباد در حالی صورت گرفت که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در داخل ساختمان قصر شاهی ولایت ننگرهار حضور داشت.

اوتارسنگ خالصه نتوانست به مردمش خدمت کند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:40 0:00

پس از این حمله شماری از اعضای ولسی جرگه و مشرانو جرگه ضمن تقبیح این حمله تأکید کردند که باید امتیاز این اقلیت مذهبی در ولسی جرگه برای‌شان داده شود.

اما سؤال این‌جاست که آیا این اقلیت مذهبی به جای اوتار سنگهـ خالصه شخص مناسب دارد تا وی را معرفی کند.

ستون سنگهـ پسر اوتار سنگهـ خالصه در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"فعلاً ما کسی نداریم که در این کرسی جابه‌جا شود، به‌خاطری‌که ۱۳ نفر بزرگ‌های ما که از کابل، جلال‌آباد و غزنی بودند همه کشته شدند، حالا باید دیگر بزرگان ما از ولایت‌های کابل، جلال‌آباد و غزنی بنشینند و با هم مشوره کنند. بعداً ما تصمیم خواهیم گرفت که کی در پارلمان برود کی نرود."

در این حال بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید که قانون به کمیسیون این صلاحیت را داده‌است تا زمینه‌سازی کرده و مشکل به وجود آمده در یک حوزه را برطرف سازد.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی این نهاد می‌گوید که حوزه انتخاباتی اهل هنود و سیکهـ افغانستان مشخص است و کمیسیون می‌تواند بر اساس قانون در این مورد تصمیم خود را اتخاذ نماید.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG