لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

دو قوماندان کلیدی شورشیان در حمله طیاره بی‌پیلوت در پاکستان کشته شدند


مقامات پاکستان و افغانستان می‌گویند، در نتیجه حملات طیارات بی‌پیلوت امریکایی دو قوماندان کلیدی شورشیان کشته شدند.

آژانس خبری اسوشیتدپرس با نقل قول از دو مقام استخباراتی پاکستان که از افشای نام‌شان خودداری شده‌است می‌نویسد که گفته‌اند، قاری عبدالله داور با یک تن از همراهانش دیروز(چهارشنبه) هنگامی‌که در نزدیک محل اخفای‌شان در یک کوه در منطقه تورتنگی در وزیرستان شمالی قدم می‌زدند، در نتیجه حمله یک طیاره مظنون بی‌پیلوت امریکایی کشته شدند.

شماری از طالبان پاکستانی
شماری از طالبان پاکستانی

به گفته این مقامات، قاری عبدالله داور به گروه شورشیان گل بهادر مربوط بود که حملات را در داخل قلمرو افغانستان انجام می‌دهد.

این در حالیست که وزارت دفاع افغانستان گزارش‌ها در مورد کشته شدن یک قوماندان کلیدی شورشیان را در ولایت کنر تأیید کرد.

به گفته وزارت دفاع افغانستان، این قوماندان شورشیان که در نتیجه حمله یک طیارۀ بی‌پیلوت کشته شد، به‌خاطر جرایم تروریستی در کشور همسایه پاکستان تحت تعقیب قرار داشت.

مقامات افغانستان در مورد هویت این شخص معلومات ارائه نکرده‌اند. اما مطبوعات پاکستان از وی به نام عمر رحمان فاتح یاد کرده‌اند.

رسانه‌های پاکستان می‌گویند، به تاریخ سوم جولای یک طیارۀ بی‌پیلوت قرارگاهی را هدف قرار داد که در آن عمر رحمان فاتح و سایر شورشیان جلسه داشتند.

به نوشته رسانه‌های پاکستان، عمر رحمان فاتح یک قوماندان و متخصص ساختن بمب در تحریک طالبان پاکستان محسوب می‌شد.

ملا فضل الله
ملا فضل الله

در ماه گذشته نیز در نتیجه حمله یک طیاره بی‌پیلوت امریکایی در ولایت کنر ملا فضل الله رهبر تحریک طالبان پاکستان همراه با تعدادی از قوماندانان کلیدی این گروه کشته شدند.

تحریک طالبان به حمله ماه دسمبر سال ۲۰۱۴ میلادی بر یک مکتب متهم است که در نتیجه آن بیش از ۱۵۰ تن به شمول ۱۳۴ طفل در شهر پیشاور کشته شدند.

ایالات متحدۀ امریکا نیز تحریک طالبان پاکستان را در حمله سال ۲۰۱۰ میلادی در تایمز سکیور در شهر نیویارک متهم می‌کند و در ماه مارچ امسال پنج میلیون دالر جایزه را برای کسب اطلاعات در مورد ملا فضل الله رهبر این گروه، تعیین کرد.

ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید، تحریک طالبان پاکستان ائتلاف نزدیک را با شبکه القاعده نشان داده و به فیصل شهزاد بمب گذار در تایمز سکیور شهر نیویارک در مورد مواد انفجاری آموزش داده‌است.

XS
SM
MD
LG