لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

شورای عالی صلح: مردم یک مژده صلح را در آینده نزدیک خواهند شنید


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید افغان‌ها در آینده نزدیک شاهد یک پیشرفت بزرگ در بخش صلح وآ شتی خواهند بود.

برخی منابع حکومت افغانستان در حالی برای صلح وآشتی ابراز امیدواری می‌کنند که حکومت و شورشیان خاتمه آتش‌بس میان هم را اعلان کرده‌اند.

اما برخی مقامات می‌گویند که آتش‌بس اخیر نشان داد که زمینه صلح در افغانستان مهیا شده‌است.

امین الدین مظفری منشی شورای عالی صلح بدون جزئیات بیشتر به رادیو آزادی گفت یک مژده صلح در آینده نزدیک به گوش مردم خواهد رسید.

امین الدین مظفری
امین الدین مظفری

وی گفت:
"پروسۀ صلح یک پروسۀ است که امروز الحمدالله حمایت ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را با خود دارد و امیدوار هستیم که در نتیجه این حمایت‌های ملی، منطقوی و بین‌المللی، عنقریب خوش خبری‌های را در این راستا برای ملت و مردم خود داشته باشیم. مقدمات این زمینه بسیار از پیش آغاز شده بود وآتش‌بس هم یکی از مقدمات اساسی این فرصت بود که امروز هم در سطح ملی هم در سطح منطقوی و هم در سطح بین‌المللی دیدگاه‌ها پیرامون جنگ جاری در افغانستان تغییر کرده‌است."

گردهمایی ماه حمل گذشته در تاشکند که رئیس جمهور اشرف غنی نیز در آن حضور داشت مسئله صلح در افغانستان را مورد بحث قرار داد.

سپس در کنفرانس علمای دینی افغانستان، پاکستان و اندونیزیا در نزدیکی جاکرتا در ماه ثور هم د ربارۀ صلح در افغانستان گفتگو صورت گرفت. و هفته آینده قرار است گردهمایی بین‌المللی عالمان دینی جهان اسلام در عربستان سعودی نیز این موضوع را مورد بحث قرار دهد.

روزنامه دیلی ریاض گزارش می‌دهد که این گردهمایی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه آینده دایر خواهد شد و عالمان دینی کشورهای مختلف جهان در آن حضور به هم خواهند رسانید.

گزارش می‌افزاید که آن‌ها تمام اشکال دهشت افگنی را محکوم خواهند کرد و در بارۀ راه‌های صلح و آشتی با هم مشوره خواهند نمود.

مقامات افغان در موضوع صلح و جنگ در افغانستان همیشه به پاکستان اشاره می‌کنند.

مقامات افغان اکنون به این باورند که موضعگیری اسلام آباد در مورد صلح در افغانستان نسبت به گذشته تغییر کرده‌است.

حضرت عمر زاخیلوال
حضرت عمر زاخیلوال

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد به رادیو آزادی گفت:
"مهمترین عنصر طبعاً قناعت دادن به طالبان و تشویق آن‌ها است تا در پروسه صلح اشتراک کنند، مگر از حمایت پاکستان در مسئله صلح نمی‌توانیم چشم پوشی کنیم که یک نقش مهم دارد. فلهذا گفتگوهای ما با پاکستان در این اواخر پیشرفت کافی نموده‌است. هرگاه کسی به آتش‌بس موقت راضی شود این معنی را هم می‌رساند که به آتش‌بس طویل‌المدت نیز علاقمندی وجود دارد. بلی طالبان شاید ملاحظات داشته باشند، سخن‌های آن‌ها باید شنیده شود. منطق هم شاید داشته باشند منطق آنها نیز باید شنیده شود ، ما هم منطق خود را داریم که آنها باید بشنوند. امیدواری من اینست که با گفتن و شنیدن و با درک مشترک و متقابل می‌توانیم به صلح دست یابیم صلحی‌که علاقمندی آن به صراحت گفته می‌توانم که در رهبری طالبان وجود دارد به حقیقت تبدیل خواهد شد."

شورشیان طالب که در این اواخر روی گفتگوی مستقیم با امریکا اصرار ورزیدند ، در بارۀ تلاش‌های جاری صلح در روزهای اخیر رسماً چیزی نگفته‌اند.

XS
SM
MD
LG