لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

خواست حرکت مردمی برای صلح از مردم روسیه!


حرکت مردمی برای صلح پس از تحصن پیشروی سفارت امریکا دیروز تحصن خود را تا مدت نا معلومی پیشروی سفارت روسیه آغاز کرد.

اقبال خیبر رئیس این حرکت دیروز در صحبت با رادیو آزادی هدف این تحصن را چنین توضیح داد:

کاروان صلح خواهان
کاروان صلح خواهان

"از مردم روسیه می‌خواهیم که در آوردن صلح در افغانستان نقش بازی کنند نه این‌که طبق گزارش‌های اخیر و ما برخی ثبوت‌های هم داریم که روسیه به طالبان و دیگر گروه‌هایی‌که در افغانستان می‌جنگند به آن‌ها کمک کرده‌اند و به جنگ داخلی افغانستان پول و اسلحه فرستاده‌اند."

آقای خیبر می‌افزاید که تحصن پیشروی سفارت‌های پاکستان، انگلستان و ایران هم در برنامه آن‌ها شامل است.

حرکت مردمی برای صلح که در آغاز از ولایت جنگ زده هلمند سرچشمه گرفت، اعضای آن با پیمودن صدها کیلومتر خود را بتاریخ ۱۸ جون به کابل رسانیدند.

ده‌ها نفر از فعالان ولایات دیگر هم در پایتخت به آن‌ها ملحق شده‌اند.

اعضای حرکت مردمی صلح پیش از این با رئیس جمهور اشرف غنی ملاقات نمودند و پیشروی سفارت امریکا در کابل و دفتر ملل متحد نیز تحصن داشتند.

کاروان صلح خواهان
کاروان صلح خواهان

فعالان صلح از مهاجران افغان در پیشاور، ولایت کنر و لوگر هم به حرکت مردمی صلح در کابل پیوسته‌اند. آن‌ها می‌گویند که اعضای این حرکت امیدوارند که در تحصن بعدی که پیشروی سفارت پاکستان خواهند داشت هزاران نفر به آن‌ها ملحق خواهند شد.

اعضای این حرکت می‌گویند که هدف اصلی آن‌ها این است که برخی کشورهای دخیل در مسئله افغانستان از نفاق و تفرقه افگنی میان افغان‌ها دست بردارند.

فعالان حرکت مردمی برای صلح می‌گویند، تلاش‌های آن‌ها حس دادخواهی برای صلح را میان مردم زنده ساخته‌است.

آن‌ها می‌گویند که مسئولان احزاب و جوامع مدنی در کابل در کنار آن‌ها قرار دارند و در اعاشه و اباطه از سوی مردم عام، صرافان، تاجران و شرکت‌ها کمک می‌شوند و تعدادی از شفاخانه‌های خصوصی برای تداوی آن‌ها در وقت ضرورت می‌شتابند.

پوهاند ودیر صافی استاد فاکولته حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل حرکت مردمی صلح را که پس از تقریباً سه دهه جنگ برای نخستین بار درافغانستان ظهور کرده‌است خودجوش و برخاسته از متن جامعه جنگ زده می‌داند.

او می‌گوید که این حرکت می‌تواند در راه تحقق آرمان صلح مؤثر تمام شود.

ودیر صافی استاد پوهنزی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل
ودیر صافی استاد پوهنزی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل

وی افزود:

"مردم به سرک‌ها برآمدند. این بهترین و قوی ترین راه تحقق صلح است. جلو آن گرفته شده نمی‌تواند و حتماً نمایانگر خواسته‌های قلبی و درونی خودجوش مردم افغانستان است. این طوفان ملت افغانستان است که آغاز می‌شود و باید با تحقق صلح به پایان برسد."

حرکت مردمی برای صلح روز پنج‌شنبه یک کمیته را برای میانجیگری میان حکومت و شورشیان طالب نیز تشکیل داد.

ولی شورشیان طالب گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان را رد کرده در تازه ترین اعلامیه خود در این خصوص که روز جمعه نشر شدگفتند، در حضور عساکر خارجی در کشور چندان علاقمندی به چنین گفتگو ندارند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG