لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

حرکت مردمی برای صلح خیمه تحصن را در برابر سفارت روسیه برپا می‌کند


سفارت روسیه در کابل
سفارت روسیه در کابل

حرکت مردمی برای صلح پس از ۹ روز تحصن در مقابل سفارت ایالات متحدۀ امریکا با ارسال یک نامه به مردم آن کشور تحصن‌شان را در این‌جا به پایان می‌رسانند.

بسم الله وطن دوست سخنگوی این حرکت روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت، آنان در این نامه در کنار تشکری از کمک‌های مالی مردم ایالات متحدۀ امریکا خواسته اند که باید در باره وضعیت فعلی افغانستان ارزیابی و حساب گیری کنند.

بسم‎الله وطندوست
بسم‎الله وطندوست

وی گفت:

"ما در همین جا و در همین منطقه به مردم امریکا یک نامه نوشته کرده‌ایم و امروز به برخی نماینده‌های سفارت امریکا و رسانه‌ها می‌سپاریم، ما به آنان صدا زده‌ایم که باید از عساکر خود در باره جنگ ۱۷ ساله حساب و کتاب کنند و باید از عساکر خود بپرسند که چرا در آوردن امنیت در افغانستان کوتاه آمده‌اند و چرا جنگ با گذشت هر روز بیشتر می‌شود."

وی می‌گوید، در این نامه تمام خواست‌های افغان‌ها و پیشنهادات برای ثبات را مشخص کرده‌اند که برای مردم و حکومت ایالات متحده امریکا پیام مشخص دارد.

آقای وطن دوست می‌افزاید، قرار است آنان به‌خاطر آوردن فشار بالای کشور‌های خارجی برای آوردن صلح در افغانستان در مقابل سفارت روسیه خیمه تحصن برپا کنند.

به گفته وی، برپایی خیمه در مقابل سفارت‌های ایران، پاکستان و انگلستان نیز شامل برنامه آنان است.

اعضای کاروان صلح خواهان
اعضای کاروان صلح خواهان

کاروان صلح خواهان هلمندی پیش از ماه رمضان با پای پیاده هلمند را به مقصد کابل ترک کردند و در میان راه شماری از جوانان ولایت‌های دیگر نیز با آنان یکجا شدند که سر انجام پس از ۳۸ روز در روز چهارم عید به کابل رسیدند.

آنان پس از آن برای چند روز در چمن حضوری کابل باقی ماندند و بعداً از ۲۳ الی ۲۷ جون در مقابل دفتر سازمان ملل متحد و سفارت امریکا خیمه تحصن برپا کردند.

آنان به سازمان ملل متحد هم یک نامه فرستادند که در آن در باره نقش این سازمان برای پایان جنگ ۱۷ ساله افغانستان پرسیده شده بود.

این تحصن کننده‌گان می‌گویند هدف اصلی آنان در خواست از برخی کشور‌های است که از نفاق و تفرقه افگنی در میان افغانان دست بردارند.

این حرکت از طالبان مسلح نیز درخواست کرده‌است که به خواست آتش‌بس حکومت افغانستان جواب مثبت دهد و به گفتگو‌های صلح حاضر شود.

با این حال انتظار خادم کارشناس روابط بین‌المللی به این باور است که این حرکت می‌تواند تلاش‌های صلح افغانستان را تقویت بخشد.

انتظار خادم
انتظار خادم

وی می‌گوید:

"رو آوردن به تزرع، پیام فرستادن به همه و فشار آوردن بالای همه یگانه راه حل است، از این خاطر حرکت آن‌ها در مقابل سفارت امریکا و پیام فرستادن به مردم امریکا به این معنی است که مردم این کشور دیگر از جنگ خسته شده‌اند، مسئله بهتر این است که به امریکایان باید این گفته شود که طولانی شدن جنگ ۱۷ ساله افغانستان راه حل نبود."

وی می‌گوید، این گونه تلاش‌ها راه عملی برای صلح می‌باشد تا بتواند طرف‌های درگیر جنگ را متوجه مسئولیت‌های‌شان بسازد.

آقای خادم می‌افزاید، جنگ افغانستان از راه مصلحت می‌تواند خاتمه یابد اما به گفته وی، در حالت کنونی زور جای مصلحت را گرفته‌است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG