لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

یوناما: از اراده افغان‌ها برای آغاز مذاکرات صلح و آتش‌بس حمایت می‌کنیم


یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید از اراده افغان‌ها برای آغاز مذاکرات صلح به رهبری افغان‌ها و آتش‌بس حمایت می‌کند.

یوناما این مسئله را دیروز یک‌شنبه در یک پیام توییتر نوشته و گفته‌است از حرکت مردمی صلح استقبال می‌کند و دروازه این نهاد برای آغاز گفتگو در مورد ادامه آتش‌بس و آغاز مذاکرات صلح باز است.

اعضای حرکت مردمی برای صلح نشست سه روزه شان در مقابل دفتر ملل متحد در کابل را دیروز آغاز کردند.

اقبال خیبر رهبر همین حرکت می‌گوید، افغان‌ها به این سبب از ملل متحد گله‌مند اند که به گفته وی این سازمان تلاش لازم را برای مهار کردن جنگ افغانستان به خرچ نداده‌است.

وی گفت:

"حال هم فرصت خوب است تا ملل متحد نقش اشرا بازی کند. برای امن و ثبات تلاش آشکار کند، از راه‌های مختلف بر طالبان فشار آورد، برای مهار ساختن فعالیت‌های همسایه های که عقب جنگ افغانستان قرار دارند، تلاش کند. بعد از آن گفتگوها نتیجه خواهند داد و مثمر خواهند بود."

اقبال خیبر گفت بعد از نشست سه روزه شان در مقابل دفتر ملل متحد نشست‌های سه روزه را در مقابل سفارتخانه‌های کشورهای هم انجام می‌دهند که مخفی یا آشکارا در امور افغانستان دخالت می‌کنند.

از سوی دیگر جنرال جان نیکلسن قوماندان ماموریت حمایت قاطع در افغانستان می‌گوید کشورهای مختلف را تشویق کرده‌اند تا با استفاده از نفوذشان بر طالبان، آن‌ها را به میز مذاکره فراخوانند.

وی دیروز در سفری به ولایت ننگرهار در این مورد صحبت‌های داشت و خواهان همکاری پاکستان در این بخش شد.

جنرال جان نیکلسن
جنرال جان نیکلسن

وی گفت
"ما خیلی امیدواریم. ما فکر می‌کنیم که حال حمایت قوی جهانی به دست آمده‌است. در چوکات این حمایت جهانی دیالوگ با پاکستان هم شامل است. این واضح است که نقش آن‌ها به این سبب مهم است که شمار زیادی از طالبان در پاکستان اند. پس امیدوارم که آن‌ها نقش مثبت را بازی کنند و طالبان را به مذاکرات صلح تشویق کنند تا آتش‌بس نموده گفتگوهای صلح به پیش رود."

تلاش‌های برای ایجاد ثبات در افغانستان به سطح ملی و بین‌المللی در حالی شدت گرفته که آتش‌بس در جریان سه روز عید به سطح ملی و بین‌المللی مورد استقبال گرم قرار گرفت.

با آن‌که طالبان این آتش‌بس را تمدید نکردند ولی حکومت بر علاوه تمدید آن از آماده‌گی تمدید هر چه بیشتر آن در صورت آماده‌گی طالبان به این آتش‌بس خبر داد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG