لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

تظاهرات به خاطر خشکسالی های پیهم، در ایران افزایش یافته است


تظاهرات به خاطر خشکسالی های پیهم، در ایران افزایش یافته و اخیراً به خشونت نیز منجر شده است.

این در حالیست که دشواری های اقتصادی، رقم بیکاری و قیم مواد خوراکی نیز در ایران افزایش یافته است.

خشکسالی بیشتر در ولایات اصفهان، سیستان بلوچستان، خوزستان و برخی مناطق دیگر ایران باعث تظاهرات و خشم زراعین شده است.

براساس اطلاعات سازمان ملل متحد و اداره زراعت و مواد خوراکی این سازمان، در جریان ده سال گذشته ایران با خشکسالی های شدید مواجه بوده است.

اداره هواشناسی ایران تخمین می کند که حدود ۹۷ درصد قلمرو ایران با خشکسالی مواجه اند.

ناصر کرمی کارشناس محیط زیست ایران که در کشور ناروی مستقر است با اشاره به خشکسالی های اخیر، دشواری موجود در زمینه مواد خوراکی و آب آشامیدنی​ در ایران می گوید:

"بنابر دلایل متعدد، گرچه ما کشور وسیع هستیم، اما عرصه زیست ما و ظرفیت اکولوژیک ما خیلی بالا نیست. بحث کمبود آب، بحث اراضی قابل کشت وجود دارد. یک بخش عظیم ایران بیابان مطلق است، حتی اگر آب هم باشد، نمی شود در آن زراعت کرد."

به عقیده برخی کارشناسان از آغاز خشکسالی ها در ایران، حکومت اینکشور به مشکلات ناشی از آن توجه جدی نکرده است و باید در این زمینه یک برنامه جدید اتخاذ شود.

ناصر کرمی کارشناس محیط زیست ایران با اشاره به این نکته می گوید:

"ما باید این وضعیت جدید، وضعیت جدید اقلیمی، وضعیت جدید سرزمینی را بپذیریم. این اولین کاریست که باید کرد. بعد مطابق با این پذیرش، ببینیم که نیاز های آن چیست. ایران باید یک سیاست جدید و برنامه جدید توسعه در عرصه های مختلف داشته باشد و بحث های آموزش و کنترول جمعیت پیگیری شود."

در ولایت اصفهان در منطقه "ورزانه" که آب ایستاده "گاوخانه" در موقعیت دارد و ده سال قبل پرنده گان از مناطق مختلف به آن منطقه می آمدند، این که ۴۷۰ کیلومتر مربع به میدان خشک تبدیل شده است.

همچنان دریای زیاند که در نزدیک آن منطقه قرار دارد، خشک شده است و به نوشته آژانس خبری اسوشیتد پرس حدود نود درصد زراعت در آن مناطق کاملاً از بین رفته است.

XS
SM
MD
LG