لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

مشرانو جرگه: حکومت با در نظرداشت منافع مردم با مخالفان مسلح اعلام آتش بس نماید


مشرانو جرگه افغانستان از حکومت می‌خواهد که در خصوص آتش بس آینده با مخالفان مسلح با دقت عمل کند تا از آن سوء استفاده صورت نگیرد.

مشرانو جرگه با نگرانی از مشکلات موجود ناشی از آتش بس گذشته میان حکومت و مخالفان مسلح تاکید دارد که حکومت این بار باید با در نظرداشت منافع مردم افغانستان با مخالفان مسلح اعلام آتش بس نماید.

فضل الهادی مسلمیار رئیس این جرگه در نشست عمومی روز یکشنبه «۳۱ سرطان ۱۳۹۷» پس از نگرانی سناتوران در خصوص سوء استفاده مخالفان مسلح از آتش بس قبلی تاکید کرد که حکومت باید این بار در خصوص اعلام آتش بس با مخالفان مسلح دقت بیشتر نماید.

فضل الهادی مسلمیار
فضل الهادی مسلمیار

او افزود:

"در عید گذشته که آتش بس صورت گرفت با یک نیت نیک شده بود اما متاسفانه که دشمن از آن سو استفاده کرد، پیام ما به رئیس جمهور و رهبری حکومت همین است هدف را که طالبان، و استخبارات منطقه در آتش بس قبلی بدست آورد با در نظرداشت آن باید منافع نظام و مردم را مصئون سازد و هرگاه در آینده آتش بس می‌شود اول یک جانبه نباشد و دوم مردم از آن متضرر نشود."

هر چند آقای مسلمیار نگفت که دشمن چه سو استفاده را از آتش بس عید گذشته برده است اما حسن هوتک یکی از سناتوران در این نشست گفت که در آتش بس قبلی که به اساس یک پلان منظم اعلام نشده بود، تلفات زیادی به مردم ملکی وارد گردید.

این در حالیست که اخیراً حکومت افغانستان از برقراری آتش بس بعدی در عید قربان با مخالفان مسلح سخن گفته و آن‌را یکی از گزینه‌ها برای نشان دادن حسن نیت حکومت این کشور برای پایان جنگ خوانده‌است.

حکومت افغانستان برای بار نخست آتش بس یکجانبه را با مخالفان مسلح در ماه رمضان امسال اعلام کرده و بعداً طالبان مسلح در سه روز عید سعید فطر به خواست حکومت لبیک گفته آتش بس کردند.

غنی: اعلام آتش‌بس از موقف قوت است
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:38 0:00

با آن‌که مخالفان مسلح پس از ختم عید سعید فطر به آتش بس پایان دادند اما حکومت باز هم برای ده روز دیگر مدت آتش بس را تمدید کرد.

در عنین حال انتقادهای مطرح می‌شود که حکومت در اعلام آتش بس پلان دقیق نداشته است.

حالا ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید حکومت این‌بار تصمیم در مورد اعلام آتش بس در عید قربان را با درنظرداشت جنبه‌های مختلف آن اتخاذ خواهد کرد.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در مورد به رادیو آزادی گفت:

امید میثم
امید میثم

"دیدگاه‌‌ها و نگرانی‌های که مطرح می‌شود از جانب مشرانو جرگه، مردم افغانستان، نهادهای مربوط طبعاً این‌ها همه در نظر گرفته خواهد شد و آتش بس که قرار است در عید قربان پس از نهایی شدن در حکومت افغانستان اعلام شود جنبه‌های مختلف در نظر گرفته خواهد شد."

درین حال کارشناسان سیاسی افغان نیز تاکید میکند که آتش بس عید گذشته با مشکلات همراه بوده و نگرانی‌ها هنوز هم از حضور طالبان و تهدید آن‌ها در شهر کابل وجود دارد.

یونس فکور یکی از این کارشناسان می‌گوید که آتش بس یک جانبه گزینه خوب نبوده و هرگاه آتش بس‌ها در نتیجه مذاکرات مستقیم و یا غیر مستقیم برای آغاز مذاکرات و اعتماد سازی صورت گیرد باید دو طرفه بوده و از سوی دیگر از داخل شدن طالبان به گونه مسلح در داخل شهر جلوگیری گردد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG