لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۵

کمیسیون انتخابات: برای هیچ کسی اجازه مداخله در امور این کمیسیون داد نمی‌شود


کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، اجازه مداخله از سوی هیچ کسی برای این کمیسیون پذیرفتنی نیست و به مداخله گران اجازه نخواهند داد تا این کمیسیون را به چالش بکشند.

کمیسیون مستقل انتخابات به شفافیت هرچه بیشتر در کارهایش تاکید می ورزد و می‌گوید برای آنانی‌که می‌خواهند این کمیسیون را به چالش بکشند و یا هم زیر نفوذ خود بیاورند اجازه نخواهند داد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس این کمیسیون روز یکشنبه هنگام روند قرعه کشی تعیین جایگاه نامزدان در برگه‌های رای دهی، تاکید کرد که سفارش هیچ فردی برمبنای فشار و یا هم قومیت، مذهب و زبان پذیرفته نمی‌شود.

گلاجان عبدالبدیع صیاد
گلاجان عبدالبدیع صیاد

​او افزود:

"شعار ما این است که با بی‌طرفی کامل این پروسه را انجام خواهیم داد، طرفی داری اینجا وجود ندارد، هیچ نوع تبعیض میان قومیت ها و مذاهب وجود ندارد، ما تعهد داریم که با شفافیت کامل تمام پروسه های ما را با مردم شریک سازیم."

در انتخابات گذشته ولسی جرگه این چنین روند تعیین جایگاه نام نامزدان در برگه رای دهی از طریق روند قرعه کشی صورت نمی‌گرفت و به گفته کمیسیون مستقل انتخابات برخی از نامزدان از بهر احراز جایگاه نخست نام شان در برگه رای دهی این کمیسیون را با چالش روبه‌رو می‌ساختند.

از سوی دیگر، کمیسیون مستقل انتخابات در پیوند به اعلام نتایج نهایی بررسی‌های کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید که ممکن ناوقت امروز این نتایج را اعلام کنند.

یک روز پیش از این کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی نتایج نهایی بررسی‌هایش را در پیوند به نامزدان ولسی جرگه به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاد.

کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی همچنان روز جمعه مصوبۀ رسیده‌گی به اعتراض‌ها و شکایات در مورد لیست ابتدایی نامزدان ولسی جرگه را منتشر کرد.

درین مصوبه آمده‌است که از جملۀ ۱۳۴ اعتراض در برابر کمیسیون مستقل انتخابات از سوی کسانی که از فهرست نخستین حذف شده بودند، اعتراض ۱۰۲ تن‌شان موجه دانسته شده و شامل فهرست نهایی شدند.

حال کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که در برابر فیصله کمیسیون شکایات انتخابات ملاحظات دارد و از فیصله آن نگران است.

با آن که این کمیسیون به استقلالیت و شفافیت در کارهایش تاکید می ورزد اما شماری از نامزدان معترض استقلالیت این کمیسیون را زیر پرسش برده‌اند.

  • اما راستی چه پیمانه این کمیسیون در کارهای شان مستقلانه عمل خواهد کرد؟

محمد یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا در این باره می‌گوید:

یوسف رشید
یوسف رشید

"خواهش ما در کمیسیون های انتخاباتی این است که حضور سمبولیک ما گره گشای مشکلات نیست، از ما از سوی دو کمیسیون دعوت میشود در جلسات اما آنچه در پیوند به تصمیم گیری‌ها است برای ما وقت داده نمی‌شود که این خود می‌تواند شفافیت پروسه را با تصمیم گیری‌ها به دور از دید رسانه‌ها و نظاران زیر پرسش ببرد."

این ناظران فیصله‌های کمیسیون مستقل انتخابات را بیشتر تشریفاتی می‌خوانند.

آقای رشید تاکید می‌ورزد که برای شفافیت پروسه انتخابات ناظران انتخابات باید در تصمیم‌گیری و فیصله‌ها نقش داشته باشند در غیر آن از باورمندی مردم نسبت به این پروسه کاسته خواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG