لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۷

کمیسیون شکایت‌ نتایج نهایی بررسی‌‌هایش را به کمیسیون انتخابات فرستاد


پس از گذر روزها کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی با فرستادن نتایج نهایی بررسی‌هایش، به انتظار کمیسیون مستقل انتخابات پایان داد.

محمد بصیر فایز یک کمیشنر این کمیسیون روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، اعضای این کمیسیون تا ناوقت‌های شب گذشته روی نتایج نهایی بررسی‌ها کار کرده‌اند و امروز آنرا به کمیسیون مستقل انتخابات فرستادند.

وی گفت:

"شب‌ها حتی ما مصروف کار بودیم تا سر انجام امشب این لیست نهایی شد و امروز آنرا به کمیسیون انتخابات فرستادیم،حدود ۱۴۱ تن که از سوی کمیسیون انتخابات حذف شده بودند اعتراض‌های شان مورد بررسی قرار گرفت و دوباره شامل لیست شدند."

کمیسیون شکاتی‌های انتخاباتی می‌گوید، در برابر نامزدانی که مدارک و الزام کافی وجود نداشته در فهرست نهایی مانده‌اند.

پیشتر این کمیسیون گفته بود که شماری از نامزدان در کنار غصب زمین‌ها، قتل، نقض حقوق بشری حتی در نا امنی‌ها دست دارند و آنان بر بنیاد قانون و بگونه مستقلانه در برابر آنان تصمیم خواهند گرفت.

با این همه، هفته گذشته کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی اعلام کرد که پس از بررسی، ۱۳۴ تن را که نام‌های‌شان در فهرست نخستین نامزدان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی جا داده نشده بودند، واجد شرایط نامزدی دانست؛ اما کمیسیون مستقل انتخابات ۱۰۴تن را پذیرفت و ۳۰ تن دیگر را به علت مشکلات در سندهای‌شان رد کرد.

حال که نتایج نهایی بررسی‌های کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی به کمیسیون مستقل انتخابات واگذار شده،کمیسیون مستقل انتخابات مسئولیت اعلام فهرست نهایی نامزدان را دارد؛ با تماس‌های مکرر خواستیم در این باره که این نتایج چه هنگامی اعلام خواهد شد نظر کمیسیون مستقل انتخابات را نیز داشته باشیم، اما مسئولان این کمیسیون حاضر به پاسخ‌دهی در این باره نشدند.

حال نگرانی‌ها در میان ناظران بر این است که مبادا آن نامزدانی که حتی همه گان از کارنامه‌های شان می‌دانند با زور و فشار این کمیسیون را به درج نام‌های شان در فهرست نهایی مجبور کرده باشند.

شاه محمود مل رئیس اجرایی دیده‌بان انتخابات و یکی از ناظران انتخابات در این باره می‌گوید:

"در کار کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی اعتراض‌ها روی قضایا زیاد بود و افرادی که تأیید شد کم استند،کمیسیون مستقل انتخابات باید حالا نتایج نهایی را مطابق تقویم اعلام کند تا نامزدان ولسی جرگه بتوانند برای مبارزات انتخاباتی‌شان آماده‌گی بگیرند."

آقای مل به فیصله‌های کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی به دید شک می‌نگرد و می‌گوید اگر کمیسیون‌های انتخاباتی در برابر زورمندان، غاصبین، ناقضین حقوق بشر و کسانی‌که در نا امنی‌ها دست دارند از عدالت کار نگرفته باشد، سرنوشت این کشور با حضور چنین افراد به بحران خواهد رفت.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG