لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

حکومت افغانستان آتش‌بس سه ماهه را با گروه طالبان اعلان کرد


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور غنی اعلان آتش‌بس سه ماهه را کرده‌است.

آقای غنی که دیروز در سخنرانی به مناسبت ۹۹مین سالگرد استرداد استقلال افغانستان در قصر دارالامان صحبت می‌کرد گفت، طالبان نیز باید آتش‌بس کنند.

رئیس جمهور غنی گفت:

"بار دیگر سر از فردا دوشنبه که روز عرفه است تا روز میلاد نبی مشروط به این‌که طالبان نیز در این ایام خجسته آتش‌بس را اعلان و رعایت نمایند یا تا هر مدتی‌که طالبان به آن متعهد باشند، آتش‌بس را اعلان می‌کنم."

آقای غنی گفت جامعه جهانی، کشورهای اسلامی، سازمان‌های جهانی و افغان‌ها از آتش‌بس گذشته در جریان عید سعید فطر با گرمی استقبال کردند و به همین خاطر بار دیگر آتش‌بس می‌کند.

ایالات متحده از این اعلان حکومت افغانستان استقبال کرده‌است.

مایک پامپیو
مایک پامپیو

مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا ناوقت دیروز در اعلامیۀ گفت:

"آتش‌بس گذشته نشان دهنده میل افغان‌ها به صلح بود و امیدوار است این بار آتش‌بس، افغانستان را به سمت ثبات و امنیت ببرد."

در اعلامیه آمده‌است که ایالات متحده و دوستانش از این ابتکار حمایت می‌کنند و از طالبان می‌خواهند در این اقدام شریک شوند.

مایک پامپیو هم‌چنان گفته‌است کشورش آماده‌است سهولت‌های را برای مذاکرات مستقیم حکومت افغانستان با طالبان فراهم کند، از آن حمایت نموده و در آن سهم گیرد.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو نیز در صفحه تویترش از اعلان آتش‌بس حکومت افغانستان استقبال نموده و نوشته‌است از طالبان می‌خواهد با توجه به مردم افغانستان این آتش‌بس را احترام کنند.

آتش‌بس عید فطر اولین آتش‌بس رسمی میان طالبان و حکومت در ۱۷ سال گذشته بود.

با ختم این متارکه طالبان حملات‌شان را دوباره آغاز کردند و در مناطق زیاد از شمال تا جنوب بر نیروهای امنیتی افغان حمله کردند.

حملات گروهی بر ولایت غزنی و کشته شدن صدها تن، جنگ جاری در فاریاب و کشتن ده‌ها نیروی امنیتی در بغلان تازه‌ترین مثال‌های حملات طالبان بعد از آتش‌بس گذشته‌اند.

در مراسم سالگرد استرداد استقلال افغانستان که دیروز در قصر دارالامان به راه افتاده بود عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز صحبت کرد و از حملات اخیر طالبان یاد کرد.

آقای عبدالله گفت، آتش‌بس حکومت مشروط به آتش‌بس از سوی طالبان خواهد بود و نیروهای دفاعی افغان آماده دفاع نیز می‌باشند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان

وی گفت:

"اگر طرف مقابل که در جنگ است، آن‌ها هم مراعات کنند آتش‌بس داریم اگر مراعات نکنند متأسفانه آتش‌بس معنی خود را از دست می‌دهد، اما در عین حال آماده بودن نیروهای دفاعی و امنیتی ما در دفاع از این سرزمین و استحکام وحدت ملی، ضامن آیندۀ بهتر کشور ما خواهد بود."

حکومت افغانستان آتش‌بس سه ماهه را اعلان کرده‌است، ولی طالبان تا حال در مورد چیزی نگفته‌اند.

ملا هبت‌الله رهبر این گروه به روز شنبه در یک اعلامیه از پذیرفتن یا عدم پذیرفتن آتش‌بس چیزی نگفت، ولی روی مذاکرات با امریکا تأکید کرده‌است.

رهبر طالبان در حالی آماده‌گی‌اش را به مذاکرات با امریکا ابراز داشته‌است که بر اساس گزارش‌ها نماینده‌گان طالبان در ماه جولای با الیس ولز معین وزارت خارجه امریکا ملاقات و گفتگو کرده بودند.

XS
SM
MD
LG