لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

ارگ: آتش‌بس بزودی اعلان خواهد شد


حکومت افغانستان می‌گوید، به زودی آتش‌بس اعلان می‌کند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان شام دیروز به رادیو آزادی گفت، حکومت خیلی به زودی آتش‌بس با طالبان را اعلان خواهد کرد.

وی افزود:

"حکومت موضوع آتش‌بس را بررسی می‌کند و به زودترین فرصت اعلان خواهد شد."

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

شاه حسین مرتضوی از ارائه جزئیاتی بیشتر در این مورد خودداری کرده و این را هم نگفت که حکومت دقیقاً چه زمانی آتش‌بس را اعلان می‌کند.

ضمناً، معاون سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی از این هم ابراز بی‌خبری کرد که گویا طالبان برای برقراری آتش‌بس به حکومت پیش‌شرط گذاشته‌است.

محمد هارون چخانسوری
محمد هارون چخانسوری

اما هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان دیروز در تویتر خود نوشته است:

"بحث‌ها در بارۀ اعلان آتش‌بس دیروز (شنبه) هم‌چنان ادامه داشت و حکومت با مشوره با همه جوانب فیصله خود را اعلان خواهد کرد."

در این حال، رهبر طالبان یک بار دیگر گفته که می‌خواهد به‌گفته وی در باره پایان اشغال افغانستان با امریکا، مستقیماً گفتگو نماید.

ملا هبت‌الله آخندزاده در اعلامیه که دیروز به مناسبت عید قربان به نشر رسیده گفت، از واشنگتن گفتگوی صادقانه، شفاف و چنین گفتگوی را تقاضا دارد که نتیجه داشته باشد.

اما رهبر طالبان در این اعلامیه خود از هیچ‌گونه آتش‌بسی با حکومت افغانستان یاد نکرده‌است.

طالبان در ایام عید فطر آتش‌بس سه روزه با حکومت افغانستان را اعلان کرد و در ذهن مردم امید صلح دایمی را ایجاد کرد.

گفتگو روی آتش‌بس حکومت با طالبان در افغانستان در یک زمانی مطرح می‌شود که صد ها افغان در دو هفته گذشته قربانی حملات مرگبار مخالفین حکومت به‌شمول طالبان شده‌اند.

نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان دیروز در اعلامیه‌ای گفت، تلفات حمله انتحاری بر یک مرکز آموزشی در دشت برچی کابل افزایش یافته و کشته شدن ۴۰ شاگرد را تأیید کرد.

در اعلامیه آمده‌است که این حمله ۶۷ زخمی بجا گذاشت.

از سوی دیگر، در نتیجۀ حمله مرگبار ۹ روز قبل طالبان بر شهر غزنی صد ها تن کشته و زخمی شدند.

مسئول زون جنوب شرق اداره سره میاشت افغانستان روز جمعه به خبرنگار رادیو آزادی در ولایت غزنی گفته که آن‌ها ۲۰۰ جسد را از شهر غزنی جمع‌آوری کرده و به خانواده‌های شان سپرده و جمع‌آوری اجساد دیگر تا هنوز ادامه دارد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG