لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۵

کمیسیون انتخابات: کار دیزاین اوراق رأی دهی پایان یافته است


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که کار دیزاین اوراق رأی دهی پایان یافته و به زودی در بیرون از کشور چاپ خواهد شد.

در ادامۀ آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه در افغانستان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که کار دیزاین اوراق رأی دهی با در نظرداشت نام، موقعیت و نشان انتخاباتی کاندیدان پایان یافته است.

گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس این کمیسیون روز سه شنبه «۰۶ سنبله ۱۳۹۷» در کابل به خبرنگاران گفت که این اوراق به زودی در یکی از کشورها چاپ خواهد شد.

آقای صیاد می‌گوید که ۹ میلیون و ۹۷۲ هزار رأی دهنده در این کشور ثبت نام کرده و با توجه به ضایعات اوراق رأی دهی ۱۵ درصد اوراق بیشتر چاپ خواهد شد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد
گلاجان عبدالبدیع صیاد

او افزود:

"بر اساس تعداد رأی دهنده‌گان که ثبت نام‌شان در مراکز صورت گرفته است کمیسیون فیصله کرده که ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار ورق رأی دهی چاپ شود، این اوراق در بیرون از کشور چاپ شده و به هر مرکز با در نظرداشت تعداد ثبت نام رأی دهنده‌ها فرستاده خواهد شد."

آقای صیاد می‌گوید که به استثنای غزنی این اوراق رأی دهی به‌شمول دو حوزه هندوان و کوچی‌ها در ۳۵ حوزه انتخاباتی افغانستان توزیع خواهد شد.

به‌گفته وی تا حالا نام‌های حدود ۴،۵ میلیون رأی دهنده ثبت دیتابیس شده و همه روزه نام‌های بیش از ۳۰۰ هزار تن داخل این سیستم می‌شود.

کمیسون مستقل انتخابات چند روز پیش اعلان کرد که بر اساس تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی نام‌های ۳۵ تن از کاندیدان به‌شمول قیس حسن، فوزیه کوفی، زرداد فریادی، مریم کوفی، ملا تره‌خیل محمدی، شایسته باز ناصری، اکبر ستانکزی و شماری دیگر از لیست نهایی حذف شده‌اند.

به دنبال این تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی کاندیدان حذف شده دست به اعتراضات زدند که هنوز نیز ادامه دارد و آنان این فیصله را غیر عادلانه خواندند.

اما کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته است که تصمیم اتخاذ شده نهایی است و افراد حذف شده دو باره شامل لیست نهایی کاندیدان نخواهند شد.

از سوی هم شماری از نهاد‌های ناظر انتخابات هرچند از کارهای انجام شده توسط کمیسیون مستقل انتخابات ستایش می‌کنند، اما می‌گویند که فکر نمی‌شود که نزدیک به ۱۰ میلیون رأی دهنده ثبت نام کرده باشند.

شاه محمود مل رئیس اجرایی نهاد ناظر انتخابات در این باره به رادیو آزادی گفت:

"این برای رفتن به سوی انتخابات گام مهم است، اما مسئله ثبت نام افرادیکه واجد شرایط رأی دهی هستند قابل شک و گمان است، چون ارقام که جامعه مدنی و احزاب سیاسی به شکل رسمی در دست داشته باشد و بر اساس آن این ارقام رد و یا تأیید شود وجود ندارد، پس ما نمی‌توانیم ارقام ارائه شدۀ ثبت نام کننده‌ها را تأیید نمائیم."

این در حالیست که شماری از احزاب سیاسی روند کنونی انتخابات را مورد انتقاد قرار داده و می‌گویند که در سیستم انتخابات باید برخی تغییرات به میان آید.

اما کمیسیون مستقل انتخابات تأکید می‌کند که برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه فرصت اندک است و احزاب سیاسی باید طرح‌ها و پیشنهاد‌های‌ شان را از قبل با این کمیسیون در میان می‌گذاشتند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG