لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

پولیس کابل: خیمه‌های تحصن از مقابل کمیسیون انتخابات برداشته شدند


سر انجام پس از دو هفته نیروهای امنیتی درب کمیسیون مستقل انتخابات را با برداشتن خیمه‌های تحصن از برابر آن به روی کارمندان این کمیسیون کشودند.

داوود امین قوماندان امنیه کابل روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، نیروهای امنیتی خیمه‌های تحصن نامزدان حذف شده از فهرست نهایی که در برابر کمیسیون مستقل انتخابات برپا کرده بودند را برداشتند.

آقای امین می‌گوید در جریان عملیات برداشتن این خیمه‌ها، معترضان به دشنام و برخورد فزدیکی با نیروهای امنیتی پرداختند که در نتیجه سه پولیس بگونه سطحی زخم برداشتند.

وی افزود:

"بالاخره همان حرکت نظامی و عسکری مطابق قانون و تظاهرات را ما انجام دادیم، معترضین با ابزار جنگی حتی با کلاشنیکوف، تا پیکا و موترهای زرهی مقاومت کردند و فیر کردند؛ اما پولیس و گارنیزیون کابل با همآهنگی که داشتند، با پلان منظم توانستند که آن‌ها را از ساحه دور و خیمه‌ها را جمع آوری کردیم."

قوماندان امنیه کابل می‌گوید، در جریان عملیات برداشتن خیمه‌های تحصن آنان با افرادی هم برخوردند که به گفته آقای امین از نامزدان حذف شده پول دریافت کرده و در برابر کمیسیون مستقل انتخابات خیمه تحصن برپا نموده بودند.

پس از حذف نام‌های ۳۵ تن از نامزدان انتخابات ولسی جرگه از فهرست نهایی از سوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، حالا نزدیک به دوهفته می‌شود که هواداران شماری از این نامزدان با برپایی چندین خیمه در برابر دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات در کابل، درهای دفترهای ولایتی کمیسیون‌های انتخاباتی را در ولایات بروی کارمندان آن بستند.

با این همه، قوماندان امنیه کابل می‌گوید، در حال حاضر دفتر کمیسیون مستقل انتخابات به روی کارمندان این کمیسیون باز است و نیروهای امنیتی ساحه را در کنترول خودشان دارند.

اما گزارش‌ها می رسانند که دفترهای ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات در شماری از ولایات هنوز بسته اند و کار در این دفترها متوقف شده‌است.

کمیسیون مستقل انتخابات گفته‌است که در هشت ولایت از آن جمله در بدخشان، کندز، بغلان، بامیان و ننگرهار دفترهای ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات از سوی هواداران نامزدان حذف شده بسته شده‌اند.

پیش از این ویس احمد برمک، وزیر امور داخله گفته‌است که اعتراض‌ حق قانونی شهروندان است؛ اما تأکید کرده که هرگاه با این اعتراض‌ها روندهای ملی آسیب ببینند، با معترضان بر بنیاد قانون برخورد خواهد شد.

هر چند معترضان خواستار جا گرفتن دوباره نام‌های شان در فهرست نهایی نامزدان انتخابات ولسی جرگه استند؛ اما کمیسیون شکایات انتخاباتی فیصله‌اش را در این زمینه نهایی می‌خواند.

تلاش کردیم در این باره دیدگاه نامزدان حذف شده از فهرست نهایی را نیز داشته باشیم؛ اما به تماس‌های ما پاسخ ندادند.

در این میان مهلت شماری از احزاب سیاسی به حکومت و کمیسیون انتخابات که به تغییر نظام انتخاباتی تأکید می‌ورزند نیز امروز به پایان یافت.

پیشتر این احزاب ثبت نام ۹ میلیون رأی دهنده را خیالی خوانده‌اند و گفته‌اند که اگر کمیسیون مستقل انتخابات این روند را باطل اعلام نکند و در نظام انتخابات تغییر پدید نه آید، آنان جلو برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را خواهند گرفت.

این‌که حالا اقدام بعدی احزاب در این زمینه چه خواهد بود، نادر افغان عضو شورای اجرائیه حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در این باره به رادیو آزادی می‌گوید:

"چنین در نظر بود که امروز تظاهرات گسترده در مرکز و ولایات راه اندازی گردد، در حال حاضر نیز در یازده ولایت تظاهرات ادامه دارد، ما به هیچ صورت آن انتخابات را نمی‌خواهیم که شفافیت آن تضمین نشود و مملو از تقلب باشد."

اما با این همه، شماری از ناظران انتخابات به پایان بحران بمیان آمده انتخاباتی از راه گفتگوهای صلح آمیز تأکید می‌ورزند.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا می‌گوید، اگر اوضاع این گونه ادامه یابد، به روند انتخابات تأثیر بد خواهد داشت و از باور مردم نسبت به این پروسه ملی کاسته خواهد شد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG