لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۵

وزارت داخله: حملات هوایی منجر به کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان شده‌است


وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید، حملات هوایی نیروهای خارجی بر کارخانه‌های تولید مواد مخدر سبب شده‌اند تا منابع و سهولت‌های لوجیستیکی کارخانه‌های تولید مواد مخدر از بین برود.

خلیل بختیار معین مبارزه علیه مواد مخدر وزارت امور داخله در صحبت با رادیو آزادی گفت، عملیات هوایی نیروهای خارجی نتایج خوبی را در بخش کاهش تولید مواد مخدر در پی‌داشته است.

آقای بختیار می‌گوید، تلاش می‌کنند که عملیات علیه مواد مخدر را با نیروهای خارجی همآهنگ سازند تا عملیات هوایی توسط نیروهای خارجی و عملیات زمینی توسط نیروهای افغان به گونه همآهنگ صورت گیرد.

وی گفت:

"ما کوشش می‌کنیم که در آینده‌ها همآهنگی بیشتر شود، زیرا اگر از طریق هوا و زمین همزمان عملیات صورت گیرد، نتیجه بهتری خواهد داد. به هر اندازه که بالای منابع لوجیستیکی کارخانه‌های تولید مواد مخدر فشار بیاید، تولید کاهش می‌یابد و حملات اخیر منجر به کاهش تولید شده است. نیروهای خارجی تا حال بیش از (۱۳۰) عملیات هوایی را اجرا کرده اند که کارخانه‌های زیادی را از بین برده‌اند و اگر همآهنگی‌ها یک مقدار بیشتر شود، نتیجه بهتر خواهد شد."

آقای بختیار در ادامه گفت که ادامه کشت کوکنار مشوق اصلی تولید مواد مخدر است، از این رو عملیات مشترک و همآهنگ نیروهای افغان و خارجی می‌تواند، از یک سو مانع کشت کوکنار و از سوی دیگر تولید و پروسس آن در مناطق نا امن شود.

دفتر مطبوعاتی نیروهای حمایت قاطع در پاسخ کتبی به پرسش‌های رادیو آزادی گفت که این نیروها تمامی منابع عایداتی طالبان، به شمول کارخانه‌های تولید مواد مخدر را هدف قرار می‌دهند و تنها از اواسط ماه گذشته میلادی تا حال، ده حمله هوایی را بر این کارخانه‌ها انجام داده‌اند.

نیروهای حمایت قاطع ناتو در کابل می‌گویند، عملیات آنان بر ضد منابع عایداتی طالبان در همآهنگی با نیروهای افغان انجام می‌شود و قوت‌های هوایی افغان نیز در عملیات هوایی بر لابراتوارهای مواد مخدر اشتراک دارند.

محمد عبده عضو ولسی جرگه افغانستان به این باور است که نا امنی زمینه ساز کشت کوکنار شده و باید تأمین امنیت و مبارزه علیه مواد مخدر به گونه همزمان به پیش برده شود.

"نا امنی و گسترش آن به مناطق امن سبب افزایش کشت و تولید مواد مخدر نیز می‌شود. زیرا هر جای‌که به تصرف طالبان در آید، زارعین را تشویق می‌کنند که کوکنار کشت کنند. حکومت جلو نا امنی‌ها را بگیرد و نیروهای محلی هم با قاچاقبران جدی برخورد کنند و زارعین هم متقاعد شوند که هیچ گاه نگذارند زمین آنان بستر مناسب برای کشت تریاک شود."

بمباران لابراتوار مواد مخدر در هلمند توسط نظامیان امریکایی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:14 0:00

عملیات هوایی نیروهای خارجی بر کارخانه‌های تولید مواد مخدر حدود یک سال قبل در ولایت هلمند آغاز شد که بعداً به ولایات فراه و بدخشان نیز گسترش یافت.

در نتیجه این عملیات، تا حال ده‌ها کارخانه تولید مواد مخدر تخریب شده و به گفته لینس بونچ قوماندان عملیاتی نیروهای امریکایی در افغانستان، در نتیجه آن بیش از دو صد میلیون دالر به طالبان زیان وارد شده‌است.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:29 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG