لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۰

وزارت زراعت: صدها تن پیاز زعفران برای دهاقین به‌خاطر کشت بدیل کوکنار توزیع می‌شود


وزارت زراعت صدها تن پیاز زعفران را در مناطقی برای دهاقین توزیع می‌کند که پیش از این شاهد کشت کوکنار بوده‌است.

وزارت زراعت افغانستان می‌خواهد تا در چارچوب استراتژی ترویج کشت زعفران در کشور، برنامه کشت زعفران را به (۳۳) ولایت، به شمول مناطق نا امن که تحت کشت کوکنار قرار دارد، گسترش دهد.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت به رادیو آزادی گفت، به اساس این برنامه صدها تن پیاز زعفران به گونه مجانی در اختیار دهاقین قرار داده می شود تا در کنار ترویج کشت این گیاه، بدیل خوب و دارای عواید مناسب مالی برای کشت کوکنار نیز شود.

اکبر رستمی
اکبر رستمی

آقای رستمی در ادامه گفت که به اساس پلان آنان، در سه سال آینده حاصلات زعفران به "۱۴" تن در سال افزایش خواهد یافت.

او افزود:

"وزارت زراعت (۲۴۵) متریک تن پیاز زعفران را برای زارعین زعفران در (۳۳) ولایت کشور به طور رایگان زیر پلان داشت که توزیع کند. این پیاز در اکثریت ولایات توزیع شده و در باقی ولایت ها روند توزیع جریان دارد. تمامی پروژه‌های وزارت زراعت بهترین بدیل برای کوکنار است و پروژه های ما در تمامی (۳۴) ولایت تطبیق می شود. سال گذشته ده اعشاریه شش تن تولید داشتیم و امسال پیشبینی می‌شود که بیشتر از آن خواهد بود."

وزارت زراعت می‌گوید، در حال حاضر آنان یک هزار متریک تن پیاز زعفران را در اختیار دارند که در صورت نیاز آن را نیز بالای دهاقین توزیع خواهند کرد.

به گفته آقای رستمی، زعفران افغانستان توانسته جایگاه خوبی را در بازارهای جهان کسب کند و صادرات آن نیز با گذشت هر سال افزایش می‌آبد.

این در حال است که پیش از این مسئولان شماری از اداره‌های مبارزه علیه مواد مخدر در شمال کشور، از کم علاقگی دهاقین برای کشت کوکنار خبر داده‌اند و تاکید کردند که در صورت توزیع کشت بدیل، کاهش قابل ملاحظه در کشت کوکنار به وجود خواهد آمد.

چمن شاه اعتمادی عضو ولسی جرگه می‌گوید، نیاز است تا برای تطبیق درست برنامه‌های کشت بدیل اقدامات هماهنگ صورت گیرد و تمامی ادارات مسئول در تطبیق آن به گونه هماهنگ عمل کنند.

آقای اعتمادی در ادامه گفت:

"عمده ترین مشکل بحث نا امنی است و بیشتر کوکنار نیز در مناطقی کشت می شود که گراف نا امنی بالا است، ولی فراموش نکنیم که خود مواد مخدر هم در رشد نا امنی موثر است و بعضی از عوامل نا امنی از مواد مخدر تمویل می‌شود. بناءً می‌توانیم بگویم که نا امنی و مواد مخدر باهم ارتباط متقابل دارند."

وزارت زراعت می‌گوید، آنان تلاش می‌کنند تا زمینه رسیدن حاصلات کشت بدیل دهاقین را به بازارهای داخلی و خارجی فراهم سازند.

در همین راستا از میان ده تن زعفرانی که سال گذشته در کشور تولید شده بود، هشت تن آن به بازارهای جهانی صادر شده‌است.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:04 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG