لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۷

رهبران ترکیه و روسیه در مورد جنگ سوریه گفتگو می‌کنند


رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در ملاقات امروز در شهر ساحلی سوچی روسیه در بارۀ حمله محتمل رژیم سوریه بر ادلب، آخرین پایگاه عمده شورشیان در سوریه با هم گفتگو می‌کنند.

اجلاس ده روز قبل رؤسای جمهور ترکیه، روسیه و ایران نتوانست که منجر به کدام تفاهم در بارۀ جلوگیری از حمله محتمل رژیم بشار اسد بر ادلب شود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هشدار داده‌است که این حمله "حمام خون" را جاری خواهد ساخت.

مسکو و تهران در جنگ داخلی هفت و نیم ساله در سوریه از رژیم بشار اسد حمایت نموده از سقوط آن جلوگیری کرده‌اند.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز جمعه گذشته در برلین گفت که روسیه به بمباردمان بر شبه نظامیان در ادلب در صورت ضرورت ادامه خواهد داد، ولی در عین حال دهلیزهای کمک‌های بشری را برای فرار غیر نظامیان هم خواهد گشود.

انقره از گروه‌های شورشی در سوریه حمایت می‌کند و در شمال این کشور حضور نظامی هم دارد.

ترکیه بیم دارد که عملیات وسیع در ادلب که هم‌مرز این کشور است باعث سرازیر شدن یک موجی از پناهجویان به ترکیه خواهد شد.

بیش از سه میلیون مهاجر سوری در حال حاضر در ترکیه بسر می‌برند.

ترکیه، روسیه و ایران همزمان با پشتبیانی از اطراف مختلف درگیر جنگ سوریه با نشست سال گذشته در قزاقستان یک پروسه برای صلح در سوریه را آغاز کردند.

در این تلاش عمدتاً مسایل میدان جنگ چون آتش‌بس و ایجاد مناطق متارکه بررسی شده‌است.

ولی سازمان ملل‌متحد در ژینو تلاش‌های جداگانه دیگری را برای صلح در سوریه رهبری می‌کند که عمدتاً مسایل سیاسی در آن بررسی شده‌است.

عبدالوهاب عاصی یک کارشناس مسایل سیاسی در سوریه به آژانس خبر رسانی فرانسه گفته‌است که گفتگوها میان انقره و مسکو امکان دارد به یک تفاهم بی‌انجامد که در نتیجه عملیات نظامی محدود یا ضربات هوایی در ادلب علیه شورشیان گروه "هیئت تحریر شام" انجام خواهد شد.

این گروه که گفته می‌شود با شبکه القاعده ارتباط دارد نیرومندترین جناح مخالفین رژیم سوریه در ادلب پنداشته می‌شود.

آقای عاصی می‌گوید که جانبین امکان دارد به تغییر دادن سرحدات مناطق متارکه هم توافق کنند تا شورشیان مسلح از برخی مناطق دور نگه داشته شوند.

او می‌افزاید که روسیه امکان دارد چنین ترتیبات را در صورتی بپذیرد که امنیت شاهراه حلب-دمشق را تأمین کند و حملات طیاره‌های بدون سرنشین را که از ولایت ادلب بر پایگاه هوایی نیروهای روسی در لاذقیه انجام می‌شود، خاتمه بخشد.

از سوی دیگر متین گورچان کارشناس مسایل نظامی از ترکیه می‌گوید که اگر مسکو و رژیم دمشق با انقره به تفاهم نرسند عملیات آن‌ها در ادلب ناقص خواهد بود و چندین ماه طول خواهد کشید.

شماری از بی‌جا شده‌ها در ادلب
شماری از بی‌جا شده‌ها در ادلب

سازمان ملل‌متحد پیش‌بینی می‌کند که در صورت حمله وسیع نیروهای رژیم سوریه بر ادلب ۹۰ هزار نفر از این ولایت که سه میلیون نفوس دارد فرار خواهند کرد.

در جنگ هفت و نیم ساله سوریه بیش از ۴۰۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها تن دیگر بی‌خانمان شده‌اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG