لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

افغانستانِ تشنۀ صلح، روز جهانی صلح را تجلیل می‌کند!


۲۱ سپتمبر برابر است با روز جهانی صلح، اما افغانستان هنوز نیز به صلح دست نیافته‌است.

شورای عالی صلح به مناسبت این روز از طالبان مسلح می‌خواهد که با پروسه صلح بپیوندند.

از روز جهانی صلح در حالی بزرگداشت می‌شود که افغانستان هنوز نیز درگیر جنگ است و همه روزه از حملات، انفجارها و تلفات در این کشور گزارش‌ها به نشر می‌رسند.

از حملات، انفجارها و تلفات در این کشور گزارش‌ها به نشر می‌رسند.

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که مردم این کشور دیگر از جنگ خسته شده و می‌خواهند که زنده‌گی صلح‌آمیز داشته باشند.

مولوی عطاءالله سلیم معاون این شورا به مناسبت روز جهانی صلح در صحبت با رادیو آزادی از طالبان مسلح خواست که یکبار بجای جنگ صلح را نیز تجربه کنند.

عطاالله سلیم
عطاالله سلیم

​او افزود:

"صلح یک کلمه قرآنی است و صلح یک کلمه شیرین و گم شدۀ مردم افغانستان است، صدای من بالای مخالفان مسلح این است که جنگ را تجربه کرده‌اید بیائید یک بار صلح را نیز تجربه نمأیید و بیائید از طریق مذاکرات و گفتمان بین‌الافغانی به اهدافی که دنبال آن هستید به آن برسید."

تلاش‌های صلح در افغانستان از سال‌هاست که ادامه دارد، اما تا هنوز مردم این کشور به آرزوی مهم‌شان که صلح است، نرسیده‌اند.

نشست علمای جهان اسلام در شهرهای مکه و جده در ماه جولای سال جاری، نشست نزدیک به سه هزار عالم دین در کابل که بر ضد جنگ در آن فتوا صادر شد و نشست علمای دینی در اندونیزیا از تلاش‌های عمده در این راستا خوانده می‌شود.

همچنان نشست چند روز پیش از سوی "او، آی، سی" یا سازمان همکاری کشورهای اسلامی در عربستان سعودی نیز قابل یادآوری است که در آن از تلاش‌های صلح حکومت افغانستان باری دیگر حمایت صورت گرفت.

پیش از این نشست‌ها امام کعبه در یک خطبۀ نماز جمعه‌، جنگ افغانستان را برادر کشی خواند و برای تأمین صلح در این کشور دعا کرد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان چند روز پیش در نشستی در ارگ گفت که این کشور به صلح نزدیک شده و وی حاضر است در این راه سر خود را نیز قربان کند.

رئیس جمهور غنی
رئیس جمهور غنی

او افزود:

"همه مردم افغانستان باید صدا بلند کنند که صلح و ختم جنگ می‌خواهند و ثبات و عزت می‌خواهند. اگر سر مرا می‌خواهند حاضرم برای‌شان بدهم، مذاکرات بین‌الافغانی می‌خواهیم و صلح حالا به ملت رابطه دارد، چون تنها کار دولت نیست، صلح پایدار دقت می‌خواهد و گام نخست در این زمینه جرآت است."

حکومت افغانستان در نشست پروسه کابل که در اوایل سال جاری میلادی در کابل برگزار شد پیشنهاد بی‌قید و شرط صلح با طالبان را مطرح کرد.

از این پیشنهاد به سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی پشتیبانی شد، اما طالبان مانند گذشته تأکید دارند که با حکومت افغانستان نه، بلکه می‌خواهند با امریکا گفتگو کنند.

از سوی هم چند هفته قبل تأیید شد که یک هیئت طالبان با مقامات امریکایی در قطر دیدار کرد و این دیدارها ادامه خواهد یافت، اما تا حالا در بارۀ مرحله دوم این دیدارها به گونه رسمی چیزی گفته نشده‌است.

حالا شهزاده مسعود از کارشناسان سیاسی افغان هرچند تلاش‌های صورت گرفته برای رسیدن به صلح را در افغانستان مهم می‌داند، اما می‌گوید که هنوز در این زمینه میکانیزم واحد وجود ندارد.

شهزاده مسعود
شهزاده مسعود

او افزود:

"در مورد صلح در داخل نیز نظریات متفاوت است و کشورهای بیرونی که در قضایای افغانستان دخیل هستند نیز طبق اهداف خاص‌شان خواستار صلح در این کشور هستند، به نظر من نخست باید افغان‌ها و در قدم بعدی کشورهای منطقه و جهان نیز موقف واحد را در رابطه به صلح اختیار کنند."

اعلام آتش‌بس در روزهای عید سعید فطر و آتش‌بس مشروط در ایام عید قربان از سوی حکومت از اقدامات دیگری خوانده می‌شود که در راستای رسیدن به صلح صورت گرفته است.

طالبان در سه روز عید سعید فطر آتش‌بس را رعایت کردند، اما این گروه به آتش‌بس مشروط در عید قربان پاسخ مثبت نداد.

اميدوارى رئيس جمهور به ادامهء آتش بس
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:38 0:00

در این میان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار که سال گذشته با پروسه صلح پیوست شکایت می‌کند که توافق‌نامه صلح با این حزب به گونه درست عملی نشده است.

فضل غنی حقمل از اعضای مطبوعاتی این حزب در صحبت با رادیو آزادی ابراز امیدواری کرد که تعهدات صورت گرفته در این زمینه به گونه کامل عملی شود.

او افزود:

"توافقات صلح با حزب اسلامی که صورت گرفته به آن عمل نشده‌است و حکومت در تطبیق آن ناکام مانده است، ما امیدوار هستیم که هرچه زودتر این توافق‌نامه عملی شده و به تعهدات صورت گرفته وفا شود."

اما حکومت افغانستان پیش از این گفته که بخشی از این توافق‌نامه عملی شده و برای تطبیق کامل آن کار ادامه دارد.

در این میان اقدام بی‌سابقۀ جوانان هلمندی که با پای پیاده از هلمند تا کابل آمدند و از کابل تا مزار شریف پا برهنه رفتند تلاش مهمی برای صلح‌خواهی خوانده می‌شود.

این کاروان بعد از ۳۸ روز به کابل رسیدند
این کاروان بعد از ۳۸ روز به کابل رسیدند

هرچند طالبان این حرکت را پروژۀ بیرونی خواندند، اما این اقدام در داخل و بیرون از این کشور مورد ستایش قرار گرفت.

حکومت افغانستان پیش از این گفته که در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی اجماع برای صلح این کشور به میان آمده و این یک پیشرفت خوب در این راستا می‌باشد.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه نیز این اجماع را مهم می‌داند، اما وی تأکید می‌کند که هنوز نیز برخی از کشورها به سیاست تروریزم پروری ادامه می‌دهند.

امید میثم
امید میثم

او افزود:

"اجماع در داخل افغانستان در میان اقشار مختلف و هم در سطح منطقه و جهان در راستای صلح افغانستان وجود دارد، متأسفانه کشورهای هم در منطقه است که تروریزم پروری را در دستور کارش قرار داده، اما در کُل کشورهای زیادی بوده که از ندای برحق صلح‌خواهی ملت و دولت افغانستان حمایت می‌کنند."

برهان‌الدین ربانی اولین رئیس شورای عالی صلح و ارسلا رحمانی عضو این شورا از قربانیان مهم راه صلح شمرده می‌شوند.

اما با این همه، صلح که از خواست‌های اساسی مردم افغانستان است تا هنوز تأمین نشده‌است.

شورای عالی صلح می‌گوید، جز گفتگو راه دیگری برای حل قضیه افغانستان وجود ندارد و این ذهنیت به‌گفته مقامات این شورا عام نیز شده‌است.

حالا امیدواری برای نشست روسیه که قرار است با اشتراک حکومت افغانستان و طالبان در آیندۀ نزدیک برگزار شود افزایش یافته و دیده شود که این نشست چه نتایج در رابطه به صلح در قبال خواهد داشت.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG