لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

کمیسیون انتخابات: نامزدان دخیل در بستن دفاتر ساحوی از فهرست حذف می‌شوند


کمیسیون مستقل انتخابات بررسی‌هایش را در پیوند به برخی از نامزدانی آغاز کرده که گویا آنان در مسدود ساختن دروازه‌ دفتر‌های ولایتی این کمیسیون دخیل بوده‌اند.

ذبیح الله سادات معاون سخنگوی این کمیسیون می‌گوید، بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که شماری از این نامزدان همان تذکره هایی را که با ائتلاف بزرگ ملی احزاب شریک ساخته‌اند، قبلاً خود شان همان تذکره‌ها را به کمیسیون ارائه کرده بودند.

آقای سادات هشدار می‌دهد با پایان بررسی‌ها در کنار این‌که نام این نامزدان از فهرست نهایی حذف می‌گردد به نهادهای عدلی و قضایی نیز معرفی خواهند شد.

وی افزود:

"کسانی‌که در برابر دفترهای ساحوی این کمیسیون موانع ایجاد کنند و آن‌ها هم نامزدان باشند ما این افراد را شناسایی و در کنار این‌که نام‌های شان از فهرست نامزدان حذف می‌گردد، به نهادهای عدلی و قضایی نیز معرفی خواهند شد، روی همین موضوع نیز کار ادامه دارد و تا هنوز هم شما در جریان هستید که درب دفتر ساحوی ما در کندهار بسته است."

کمیسیون مستقل انتخابات پیشتر نیز هشدار داده بود که در صورت تخلف ورزی‌های نامزدان ولسی جرگه این کمیسیون صلاحیت دارد نام‌های آنان را حتی پس از شمارش آرا نیز از فهرست نهایی حذف و رأی آنانرا باطل اعلام کند.

پس از افشای صد هزار تذکره جعلی با استیکرهای اصلی از سوی ائتلاف بزرگ ملی افغانستان این ائتلاف به بستن دروازه دفترهای ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت‌های هرات، ننگرهار، کندز، کندهار و بلخ مبادرت ورزید.

کمیسیون مستقل انتخابات ائتلاف بزرگ ملی افغانستان را به بن‌بست کشانیدن انتخابات متهم کرد و هشدار داد که مسئولیت هر پیامدی سر راه انتخابات ۲۸ میزان به دوش این ائتلاف خواهد بود.

حالا پس از اعلام کمیسیون مستقل انتخابات از بهر به کارگیری سیستم بایو متریک در روز برگزاری انتخابات، همسویی‌هایی در دیدگاه‌های ائتلاف بزرگ ملی افغانستان و کمیسیون مستقل انتخابات محسوس است و کمیسیون مستقل انتخابات در پی ردیابی کسانی است که به عنوان نامزدان از قانون سر باز زده‌اند.

برخی از منابع در این کمیسیون می‌گویند شماری از نامزدان که حمایت حلقات بزرگ را با خود دارند و یا از بسته گان مقام‌های دولتی استند در بسته کردن درهای دفترهای ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات به گونه مستقیم دست داشته‌اند.

اما واکنش احزاب در باره این ادعاهای کمیسیون مستقل انتخابات چه است؟

فضل الرحمان اوریا سخنگوی این ائتلاف به رادیو آزادی می‌گوید در بسته کردن درهای دفترهای ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات تنها آنان همکاری مردم را با خود داشته اند.

فضل الرحمان اوریا
فضل الرحمان اوریا

وی افزود:

"با ما همه مردم دست داشته‌اند و هر آنچه که نیاز بوده مردم با ما همکاری کرده‌اند و به جز از آن یک صد هزار تذکره را که افشا کردیم، هنوز هم حدود یک میلیون اسناد در اختیار ما است که می‌خواهیم در آینده آنرا به لوی سارنوالی واگذار کنیم تا با تقلب کاران بر بنیاد قانون برخورد شود."

با این همه محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید، به این ادعای کمیسیون مستقل انتخابات در پیوند به دست داشتن برخی نامزدان در بستن درهای دفترهای ساحوی این کمیسیون در ولایات، بسیار باورمند نیستند.

آقای ایوب زاده می‌گوید اگر این کمیسیون اسنادی در دست دارد باید بی‌آنکه آنرا با رسانه‌ها در میان بگذارد به کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی واگذار کند تا آن کمیسیون در باره این نامزدان بر بنیاد قانون تصمیم گیرد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG