لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

مقامات فاریاب: ۳ تن به اتهام همکاری با رسول لندی دستگیر شده‌اند


مقامات محلی ولایت فاریاب از گرفتاری دو زن و یک مرد به اتهام همکاری آن‌ها با ملا رسول مشهور به لندی جهت تجاوز جنسی بالای زنان، خبر می‌دهند.

احمد جاوید بیدار سخنگوی والی فاریاب صبح روز شنبه ۷ میزان ۱۳۹۷ به رادیو آزادی گفت، دو زن و یک مرد در پیوند به قضیه ملا رسول لندی از سوی سارنوالی استیناف این ولایت گرفتار شده‌اند.

آقای بیدار می‎گوید امر گرفتاری لندی نیز از سوی سارنوالی صادر شده اما در عقب این قضیه باند‌های بزرگ دست دارند.

وی افزود:

"این‌ها در جریان تحقیقات اعتراف کردند که با رسول لندی همدست بودند احتمال دارد که افراد دیگری هم در این قضیه دخیل باشند واین سه تن عملاً در چوکات پولیس ملی کار می‌کردند."

سخنگوی والی فاریاب می‌افزاید که این سه تن در عمل تجاوز جنسی بالای زنان بی‌اولاد با ملا رسول لندی همکاری نموده و خانواده‌های که به دام این گروه افتاده بودند با تهدید افشای ویدیوی ضبط شده باج می‌گرفتند.

اعضای شورای علمای فاریاب قتل لندی را شرعاً جایز دانسته در یک همایش بزرگ که در آن مقامات محلی، مسئولان امنیتی، رؤسای ادارات دولتی و ملکی نیز حضور داشتند فتوای قتل ملا رسول لندی را صادر نمودند.

مولوی غلام نبی غفوری معاون شورای علمای فاریاب که در این همایش سخنرانی می‌کرد گفت که رسول لندی ملا نیست بلکه جادوگر می‌‍باشد.

وی می‌گوید:

"در هرجایی‌که اشخاص و افراد سِحرگر دیگرهمچون لندی را مردم ببینند از بین ببرند. من با انتقاد می‌گویم که لندی سه سال قبل بنابر تقاضای ریاست ارشاد و حج اوقاف فاریاب دستگیر شده بود ولی دوباره از سوی عده از مسئولان حکومتی آزاد گردید."

انتشار نوارهای ویدیویی تجاوز بر شماری از خانم‌های بی‌اولاد توسط ملا رسول مشهور به لندی در ولسوالی پشتونکوت ولایت فاریاب واکنش‌های جدی فعالین مدنی، شورای علمای افغانستان و باشنده‌گان دیگر ولایات افغانستان را بر انگیخته است.

در همین حال دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در شمال نیز این اعمال گروه ملا رسول لندی را تقبیح نموده و خواستار دستگیری هر چه عاجل افراد باقی‌مانده این گروه شده‌است.

سید محمد سامع مسئول دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر زون شمال در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"این یک عمل شدیداً نگران کننده‌است، ما جدا از ارگان‌های عدلی و قضایی تقاضا می‌کنیم که هر چه عاجل این موضوع را پی‌گیری نمایند که از نظر ما این عمل زیر پا کردن موازین حقوق بشری است."

این در حالیست که از هدایت نقیب الله فایق والی فاریاب در مورد دستگیری ملا رسول لندی به مسئولان امنیتی حدود ۲۰ روز می‌گذرد ولی تا هنوز مسئولان موفق به دستگیری لندی نشده‌اند.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG