لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۳

شورای صلح: موقف تازه امریکا در موضوع صلح می‌تواند این روند را تسریع بخشد


شورای عالی صلح می‌گوید که موقف تازه امریکا در موضوع صلح می‌تواند روند آغاز گفتگوها میان حکومت افغانستان و گروه طالبان را تسریع بخشد.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورا می‌گوید که همه اقدامات امریکا در رابطه به صلح در مشوره با حکومت و شورای عالی صلح افغانستان صورت می‌گیرد.

آقای طاهری روز یک‌شنبه ۸ میزان ۱۳۹۷ به رادیو آزادی گفت، آنان امیدوار هستند که سیاست امریکا مبنی بر گفتگوهای بدون پیش شرط با طالبان منجر به آغاز مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و این گروه شود.

سید احسان طاهری
سید احسان طاهری

وی افزود:

"ایالات متحدۀ امریکا گام برداشته و همواره با ما همکاری کرده و بدون شک امروز نیز موضوعی را که اعلام کرده گامی خوبی است برای تسهیل ساختن پروسه صلح افغانسان. ما منتظر هستیم، فرصت‌هایی‌که برای صلح خواهی و عدالت‌خواهی برای صلح مساعد شده منجر به مذاکرات صلح میان حکومت و طالبان مسلح افغان شود."

زلمی خلیلزاد مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای افغانستان به تازه‌گی گفته ایالات متحده حاضر است بدون پیش شرط با طالبان گفتگو کند.

آقای خلیلزاد در مصاحبه با رسانه‌های غربی ابراز نموده که امریکا خواستار رسیدن به راه حل مناسب قضیه افغانستان بوده که ارزش هزینه‌های را که در چند سال در این کشور به مصرف رسیده، داشته باشد.

زلمی خلیلزاد
زلمی خلیلزاد

زلمی خلیلزاد هم‌چنان گفته که پاکستان در حال حاضر می‌خواهد وارد فصل جدید شود و امریکا را در هدفش که گفتگوهای صلح با طالبان است همکاری کند.

حکومت افغانستان نیز در اوایل سال‌جاری میلادی در نشست دوم پروسه کابل پیشنهاد بی‌قید و شرط صلح را با طالبان مطرح کرده بود.

هر چند این پیشنهاد حکومت افغانستان از سوی امریکا، پاکستان، سازمان ملل متحد و کشورهای منطقه مورد پشتیبانی قرار گرفت اما طالبان تأکید کردند که می‌خواهند با امریکا وارد مذاکره شوند.

در عین حال محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه می‌گوید که موقف تازه امریکا در موضوع صلح یک پیشرفت مهم است اما وی تأکید می‌کند که باید به آن عمل شود.

آصف صدیقی
آصف صدیقی

وی گفت:

"اظهارات تازه زلمی خلیلزاد به این معنی است که با قاطعیت از پروسه صلح حمایت می‌کنند تا زمینه گفتگو را میان حکومت و طالبان مساعد سازد و صلح بین‌الافغانی صورت بگیرد. این موقف به معنی حمایت سخنان قبلی رئیس جمهور غنی است، ما امیدواریم که این سخنان عملی شده و طالبان را وادار به صلح سازند."

چندی پیش دیدار یک هیئت طالبان با مقامات امریکایی در قطر تأیید شد و گزارش‌ها در باره گفتگوی مقامات افغان و طالبان در عربستان سعودی نیز به نشر رسید.

اما کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان روز شنبه در کابل گفت که تا هنوز میان دولت افغانستان و طالبان مسلح هیچ نوع گفتگو صورت نگرفته‌است.

حالا دیده شود که سیاست تازه امریکا یعنی آماده‌گی برای مذاکرات بدون پیش شرط با طالبان تا چه حد می‌تواند زمینه را برای آغاز گفتگوهای صلح در افغانستان فراهم سازد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG