لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

شورای صلح: حمایت چهره‌های با نفوذ سیاسی می‌تواند پروسه صلح را به موفقیت برساند


شورای عالی صلح افغانستان در کنار اجماع بین‌المللی در رابطه به صلح این کشور حمایت احزاب و چهره‌های سیاسی از این پروسه را برای موفقیت آن بسیار مهم می‌داند.

شورای عالی صلح افغانستان ابراز امیدواری می‌کند که پشتیبانی رهبران احزاب و چهره‌های مطرح سیاسی از پروسۀ صلح نتایج مثبت در قبال داشته باشد.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورا می‌گوید که در کنار پشتیبانی اقشار مختلف حمایت چهره‌های با نفوذ سیاسی از تلاش‌های صلح، می‌تواند این پروسه را به موفقیت برساند.

سید احسان طاهری
سید احسان طاهری

آقای طاهری روز پنجشنبه «۱۹ میزان ۱۳۹۷» در این باره به رادیو آزادی گفت:

"به خاطر رسیدن به صلح و ثبات دایمی در افغانستان، نقش دهی به احزاب، بزرگان سیاسی افغان و ملت بزرگ این کشور در پروسه صلح مفید بوده و کامیابی و نتایج روند صلح افغانستان را به مراتب بیشتر و مردمی‌تر می‌سازد."

شورای عالی صلح افغانستان روز چهارشنبه با ده‌ها تن از چهره‌های مطرح سیاسی و رهبران برخی از احزاب نشستی را راه اندازی کرد تا آنان نظرات‌شان را در رابطه به صلح مطرح کنند.

در این نشست شماری از چهره‌های سیاسی با حمایت از تلاش‌های صلح گفتند که تا کنون یک طرح جامع و کارآمد برای صلح وجود ندارد و باید چنین طرح به میان آید.

این در حالیست که زلمی خلیل‌زاد مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در هفته جاری با مقامات افغان و پاکستانی در مورد صلح گفتگو کرد.

پیش از این گفته شده که آقای خلیل‌زاد به هدف موفقیت پروسه صلح افغانستان با مقامات امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی نیز گفتگو می‌کند.

زلمی خلیل‌زاد
زلمی خلیل‌زاد

در این حال فیصل سمیع نایب منشی مشرانو جرگه می‌گوید که شورای عالی صلح به علت عدم توجه به دیدگاه‌های جوانب مختلف تا حالا چندان دستآوردی نداشته است.

وی موفقیت روند صلح در این کشور را در کنار حمایت جهانی وابسته به مشوره‌های لازم با اقشار گوناگون می‌داند.

او افزود:

"شورای عالی صلح تا فعلاً نظریات همه اقشار این کشور را با خود نداشته و کارش نیز نتیجۀ ملموس ندارد، ما امیدوار هستیم که شورای عالی صلح در پروسۀ کاری خود تغییرات ایجاد کند و بحث گسترده را با نماینده‌های مردم، احزاب سیاسی و اقشار مختلف آغاز نماید، اگر نظریات همه اقشار گرفته شود بدون شک ما به موفقیت دست خواهیم یافت."

هرچند طالبان همواره گفتگو با حکومت افغانستان را رد کرده اند، اما کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح روز چهارشنبه در کابل گفت که مذاکرات غیر رسمی میان مقامات افغان و طالبان مسلح انجام شده است.

در عین حال گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان روز پنجشنبه در نشستی در کابل گفت، اشخاص و چهره‌های با نفوذ مسئولیت دارند تا برای تأمین صلح در این کشور تلاش کنند.

حالا با توجه به تلاش‌های آقای خلیل‌زاد و تعهد همکاری پاکستان با پروسه صلح افغانستان امیدواری‌ها برای موفقیت این روند نیز بیشتر شده است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG