لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۲

شورای عالی صلح: گفتگوهای غیر رسمی با طالبان مسلح صورت گرفته است


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، گفتگوهای صلح زمانی به نتیجۀ مثبت می‌رسد که دیدگاه تمام اقشار جامعه در آن شامل باشد.

در ادامۀ تلاش‌های حکومت افغانستان برای گفتگوهای صلح با طالبان مسلح، شورای عالی صلح این کشور می‌گوید که گفتگوهای غیر رسمی با طالبان مسلح صورت گرفته است.

کریم خلیلی رئیس این شورا روز چهارشنبه «۱۸ میزان ۱۳۹۷» در نشست مشورتی با رهبران سیاسی کشور در مورد پروسۀ صلح گفت، پس از گفتگوهای غیر رسمی میان طالبان مسلح و مقامات حکومتی امیدواری‌ها بر اینست که آنان نیز طرفدار گفتگوهای صلح هستند.

آقای خلیلی همچنان گفت، تلاش‌ها بر اینست تا گفتگوهای صلح بین‌الافغانی میان افغان‌ها با طالبان مسلح صورت گیرد.

کریم خلیلی
کریم خلیلی

او افزود:

"ما زمانی می‌توانیم که به صلح دستیابی پیدا کنیم که نظر همه مردم در آن گرفته شود و خوشحال هستم که در طول مدت که ما کار کردیم با طرف مقابل به نحوی از آن‌ها تبادل دیدگاه داشتیم گرچه به صورت رسمی نبوده به صورت غیر رسمی بوده، باورمند هستم که طرف هم با اکثریت قاطع در لایحۀ مختلف طرفدار صلح است."

به‌گفتۀ رئیس شورای عالی صلح، این شورا به هدف رسیدن به صلح، اجماع ملی را ایجاد کرده تا از طریق آن دیدگاه تمام مردم افغانستان هم موضوعات مربوط به صلح در نظر گرفته شود.

به‌گفتۀ آنان، افغان‌ها به هدف رسیدن به صلح متحد شده و حالا این پروسه به یک مرحله حساس داخل شده است.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که در تازه‌ترین مورد زلمی خلیل‌زاد مشاور وزارت خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان با مقامات افغان صحبت کرده و قرار است با مقامات کشورهای منطقه در مورد آغاز مذاکرات صلح با طالبان گفتگو کند.

پیش از آن نیز دیدار یک هیئت طالبان با مقامات امریکایی در قطر تأیید شد و گزارش‌ها در مورد گفتگوی مقامات افغان و طالبان در عربستان سعودی نیز به نشر رسیده بود.

حدود چهار ماه قبل نیز رئیس شورای عالی صلح گفته بود که صحبت‌های ویدیویی با بزرگان گروه طالبان صورت گرفته و روی وضعیت فعلی کشور بحث شده است.

اما طالبان مسلح همواره گفته اند که با حکومت افغانستان نه، بلکه مستقیماً با امریکایی‌ها گفتگو می‌کنند.

از سوی هم شماری از چهره‌های سیاسی که در این نشست حضور داشتند گفتند که تمام مردم این کشور تشنه صلح است و به‌خاطر رسیدن به صلح نیاز به یک میکانیزم و طرح جامع می‌باشد.

یونس قانونی

​محمد یونس قانونی معاون اول رئیس جمهور پیشین کشور و یکی از چهره‌های سیاسی می‌گوید:

"اما آنچه مهم است چگونگی صلح، طرح صلح و پیامد به صلح است که مردم افغانستان حق دارند در این موارد دیدگاه‌ها و نظریات خود را داشته باشند و داشتن یک طرح واضح، جامع و کارآمد برای صلح این طرح متأسفانه تا کنون از هیچ جهتی مطرح نشده‌است."

محمد اکرم خپلواک رئیس دارالانشای شورای عالی صلح تأکید می‌کند که همکاری کشورهای منطقه به‌خاطر زمینه‌سازی گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح یکی از پیشرفت‌های بزرگ در این زمینه می‌باشد.

از سوی هم عمادالدین سراجی یک تن از آگاهان سیاسی می‌گوید، با در نظرداشت برگزاری چنین نشست‌های مشورتی با احزاب سیاسی و بزرگان افغانستان امیدواری‌ها برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان مسلح بیشتر خواهد شد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG