لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۸

در پهلوی تلاش‌های صلح تحرکات نظامی نیز در افغانستان افزایش یافته‌است


با افزایش تلاش‌های صلح در افغانستان، تحرکات نظامی نیز در این کشور افزایش یافته‌است.

نیروهای افغان عملیات نظامی را در ولسوالی دهنه غوری ولایت بغلان آغاز کرده‌اند.

این ولسوالی یکی از مراکز مهم طالبان در شمال افغانستان محسوب می‌شود.​غفور احمد جاوید

غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان ناوقت شب گذشته با اشاره به این عملیات به رادیو آزادی گفت:

"در عملیات تصفیوی که ما در ولسوالی دهنه غوری آغاز کرده‌ایم، خوشبختانه نیروهای کماندو توانستند، امروز قریه‌های مهم این ولسوالی مانند احمدزایی، دشتک و چوک را که در کنترول طالبان بود، از وجود شورشیان طالب تصفیه کنند، عملیات به استقامت ولسوالی دهنه غوری ادامه دارد."

وزارت دفاع افغانستان آرزومند است که بزودی ولسوالی دهنه غوری را به طور کامل تصفیه کند.

این وزارت در حالی از موفقیت در ولایت بغلان خبر می‌دهد که در هفته جاری برخی رسانه‌ها در مورد افزایش حملات طالبان گزارش‌های را نشر کردند.

روزنامۀ نیویارک تایمز روز چهارشنبه نوشت که طالبان به روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری ۵۹ تن از پرسونل اردو و پولیس ملی افغانستان را کشته اند.

غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان این ادعای رسانه‌ها را رد کرده می‌گوید:

"در دو ماه گذشته عملیات ما افزایش یافته است. عملیات خاص و حملات هوایی ۲۰ درصد افزایش یافته است. تلفات طالبان از ۳۰ درصد بیشتر شده و تلفات ما ۲۶ درصد کاهش یافته است."

در سالیان گذشته در جریان زمستان تحرکات نظامی در افغانستان کاهش می‌یافت، اما به عقیدۀ مجیب لمر کارشناس سیاسی دلیل افزایش تحرکات نظامی در سال جاری پیشرفت در گفتگوهای صلح افغانستان است.

آقای لمر افزود:

"در این اواخر تلاش‌ها برای گفتگو های صلح و آغاز گفتگو های رو در رو بین حکومت افغانستان و طالبان در جریان است. در آخرین مورد آن شاهدیم که آقای خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا در قطر با نماینده‌گان طالبان گفتگو های داشتند و طالبان نیز آن را تأیید کردند، مقامات امریکایی هم گفته‌اند این تماس‌ها جریان دارد. آقای غنی هم اشاره‌های داشته گفت که آقای خلیل‌زاد با طالبان تماس‌های دارد، اما گفتگو های صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها خواهد بود."

به‌گفته مجیب لمر، بر همین اساس تحرکات نظامی افزایش یافته‌است تا هر دو جانب بتوانند در جریان مذاکرات از همدیگر امتیازات بیشتر بگیرند.

انتظار می‌رود روز جمعه یک نشست صلح در مسکو دایر شود.

به نوشتۀ آژانس خبری رویترز این نشست را سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه افتتاح خواهد کرد.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، برای اشتراک در این نشست از کشورهای مختلف به شمول افغانستان، ایران، پاکستان، چین و ایالات متحده امریکا دعوت شده‌است.

حکومت افغانستان در این نشست اشتراک نمی‌کند، اما یک هیئت شورای عالی صلح این کشور در آن اشتراک خواهد کرد.

طالبان نیز نماینده‌گان شان را به این نشست اعزام خواهند کرد.

در کنار اجلاس مسکو، قرار است در اواخر ماه جاری نیز یک نشست مهم در مورد صلح افغانستان در ژینو دایر شود که در آن نماینده حکومت افغانستان اشتراک خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG