لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

بازتاب مسایل افغانستان در شماری از روزنامه‌های جهان


گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود بر اجلاس مسکو در رابطه با صلح افغانستان تبصره کرده‌است.

روزنامه می‌نویسد روسیه در یک زمانی میزبانی چنین اجلاسی را به عهده گرفته‌است که مسکو سعی دارد برای حل بحران افغانستان بین حکومت این کشور و طالبان میانجیگری کند.

گاردین می‌افزاید از زمان بیرون شدن قوای شوروی از افغانستان ۳۰ سال قبل اجلاس روز جمعه در مسکو نشان دهنده خواسته‌های نو روسیه می‌باشد.

هر چند روسیه اشتراک طالبان را در این اجلاس یک گام بی‌سابقه به جهان نشان داده، اما به نوشته روزنامه نتایج این اجلاس چندان قابل توجه نیست.

۵ تن از دفتر سیاسی طالبان در قطر در این اجلاس سهم داشتند اما حکومت افغانستان کدام نماینده رسمی را به اجلاس نفرستاده بود.

طالبان و حکومت افغانستان این خبرها را رد کردند که گویا اجلاس مسکو یک مذاکرات مستقیم صلح بین آن‌ها بود.

گاردین می‌نویسد در اواخر روسیه سعی دارد در دیپلوماسی جهانی برای حل مشکلات نقش برازنده بازی کند.

گاردین سخنان شیر محمد عباس ستانکزی رئیس هیئت طالبان در این اجلاس را اقتباس آورده‌است که حکومت کابل را یک حکومت مشروع نمی‌شمارد.

ستانکزی به رسانه‌ها گفته‌است با حکومت کابل صحبت نکرده و افزوده‌است که کابل حتی به این اجلاس نماینده هم نفرستاده بود.

ستانکزی بار دیگر این تقاضای طالبان را تکرار کرد که تمام قوای بین‌المللی افغانستان را ترک کنند.

گلوب اند میل

روزنامه کانادایی گلوب اند میل در مورد ارزیابی مصارف کانادا در افغانستان مطلبی را نشر کرده‌است.

به نوشته روزنامه، وزیر خارجه کانادا دستور داده‌است که مصارف کشورش در افغانستان ارزیابی شود تا معلوم گردد که در شماری از پروژه‌های مشکوک پول‌های مالیه دهندگان این کشور حیف و میل شده‌اند یا خیر؟

نویسنده مطلب می‌افزاید این دستور بعد از آن صادر شد که روزنامه گلوب اند میل در شماره روز پنج‌شنبه خود یافته‌های اداره سرمفتش خاص مصارف بازسازی امریکا در افغانستان را به نشر رساند.

در این راپور آمده‌است که میلیاردها دالر کشورهای غربی به شمول کانادا در نتیجه فساد اداری گسترده در افغانستان ضایع شده و یا به ترتیب درست مصرف نشده‌است.

گلوب اند میل می‌افزاید وزیر خارجه کانادا گفته‌است کشورش می‌خواهد به دیگر کشورها کمک کند بشرطی که اطمینان داشته باشد این کمک‌ها به هدر نمی‌روند و در پروژه‌های به مصرف می‌رسند که مثبت تمام می‌شوند.

از سال ۲۰۰۲ به این‌سو کانادا در حدود ۳ میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده‌است.

XS
SM
MD
LG