لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۶

شورای صلح:‌ امیدواری خلیل‌زاد در مورد صلح اگر تعقیب شود دور از واقعیت نیست


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، امیدواری را که زلمی خلیل‌زاد مطرح کرده اگر جدی تعقیب شود به دور از واقعیت نیست.

پس از آن‌که زلمی خلیل‌زاد فرستادۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان نسبت به توافق صلح تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به گونه محتاطانه ابراز خوشبینی کرد، امیدواری‌ها نسبت به صلح در افغانستان افزایش یافته‌است.

عزیز الله دین محمد معاون شورای عالی صلح روز دوشنبه «۲۸ عقرب ۱۳۹۷» به رادیو آزادی می‌گوید، اگر راه حل مشکلات افغانستان به گونه جدی تعقیب شود امیدواری خلیل‌زاد در این راستا به واقعیت مبدل خواهد شد.

از آقای دین محمد پرسیدیم که این امیدواری‌ها به کدام اساس به میان آمده است؟

حاجي عزیزالله دین محمد
حاجي عزیزالله دین محمد

وی در جواب گفت:

"از یک‌‌سو توجه بیشتر امریکا به پروسه صلح و از سوی دیگر طالبان می‌گفتند که با امریکا مذاکره می‌کنند جامه عمل پوشیده و حالا کدام موضوع دیگر نیست که پروسه صلح را با تأخیر روبه‌رو کند، این خود شرایطی اند که برای پروسه صلح زمینه را مساعد می‌کند تا پیش از برگزاری انتخابات برای این پروسه کار بیشتر صورت گیرد."

دین محمد در نشست مسکو ریاست هیئت شورای عالی صلح را به عهده داشت و با مقام‌های طالبان از نزدیک ملاقات کرده‌است.

وی این را یک کار معقول می‌داند که تا پیش از برگزاری انتخابات پروسه صلح تکمیل شود تا مردم افغانستان یک انتخابات سرتاسری داشته باشند.

زلمی خلیل‌زاد روز یک‌شنبه در یک نشست خبری با برخی رسانه‌های محلی گفته‌است، امریکا با پروسه صلح و انتخابات افغانستان کمک می‌کند.

اما وی ابراز امیدواری کرده گفت، بهتر این خواهد بود که تا پیش از برگزاری انتخابات طالبان و حکومت افغانستان به توافق صلح برسند.

پیش از این گزارش‌های به نشر رسیده بودند که آقای خلیل‌زاد در جریان سفر دوم‌اش به قطر با نماینده‌های سیاسی طالبان دیدار کرده که امروز دوشنبه طالبان نیز با نشر یک اعلامیه این دیدار را تأیید کردند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه با ارسال یک اعلامیه به رسانه‌ها گفته‌است، یک هیئت بلند پایۀ آنان به روز‌های ۱۴، ۱۵، ۱۶ ماه روان میلادی در باره حل مسالمت‌آمیز مشکل افغانستان با هیئت امریکایی دیدار کرده‌است.

پیش از این گفته شده بود که در این دیدار روی تشکیل حکومت مؤقت، تأخیر انتخابات، آتش‌بس و برخی مسایل دیگر صحبت شده، اما طالبان در اعلامیۀ اخیر خود این موضوعات را رد کرده و دیدار اخیر را گفتگو‌های ابتدایی عنوان کرده‌است.

با این حال برخی اعضای ولسی جرگه می‌گویند، آنان از تلاش‌های اخیر در راستای صلح حمایت می‌کنند.​

امیر خان یار

امیر خان یار معاون دوم این جرگه امروز دوشنبه در نشست عمومی گفت:

"هر صلح که در آن ارزش‌های اسلامی و ملی احترام می‌شود ما از آن حمایت و استقبال می‌کنیم چون شما می‌دانید که بدبختانه ما در ۴۰ سال گذشته شکار دسایس بیرونی بوده‌ایم."

اما فرستادۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان روز یک‌شنبه گفته‌است، راه و نقشه صلح افغانستان این است که در آن حقوق هر افغان محفوظ بوده و این کشور برای جامعه جهانی تهدید نباشد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG