لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۶

زلمی خلیل‌زاد: همه جوانب خواهان تأمین صلح در افغانستان اند


زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان ابراز امیدواری کرده‌است که تا پنج ماه دیگر به یک توافق صلح میان حکومت افغانستان و طالبان دست یافته شود.

آقای خلیل‌زاد دیروز یکشنبه در سفارت امریکا در کابل در صحبت با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که حکومت افغانستان و طالبان تا ۳۱م ماه حمل سال آینده خورشیدی یعنی قبل از انتخابات به توافق صلح دست یابند.

او گفت:

"من می‌دانم که حکومت افغانستان صلح می‌خواهد، طالبان می‌گویند باور ندارند که از راه نظامی پیروز شوند و مناسب می‌دانند که جنجال جاری از راه مذاکرات سیاسی حل گردد."

وی هم‌چنان گفت که جامعه جهانی و ایالات متحدۀ امریکا که وی به نماینده‌گی از آن صحبت می‌کند نیز صلح می‌خواهند.

خلیل‌زاد می‌گوید: مشکلاتِ سد راه رسیدن به صلح موجود اند و نمی‌خواهد توقع مردم را به طور غیر واقعی بلند ببرد.

آقای خلیل‌زاد گفت، با همه جوانب صحبت کرده‌است و همه خواهان صلح اند.

تلاش کردیم تبصرۀ حکومت افغانستان در مورد اظهارات آقای خلیل‌زاد را داشته باشیم، ولی موفق نشدیم.

یک منبع حکومت افغانستان که نخواست نامش افشا شود به رادیو آزادی گفت، قرار است ارگ موقف‌اش را در این مورد امروز (دوشنبه) اعلان کند.

محمد اکرم خپلواک رئیس اسبق دارالانشاء شورای عالی صلح افغانستان که تا یک هفته پیش مشاور رئیس جمهور غنی نیز بود می‌گوید، تلاش‌های صلح خیلی جدی شده‌اند.​

محمد اکرم خپلواک

وی افزود:

"از یک سال به این‌طرف برای صلح تلاش‌های کافی صورت گرفته‌است. تمام شرایط برای صلح مساعد شده‌است و آماده‌گی از سوی همه جوانب موجود است."

آقای خلیل‌زاد به این باور است که هر قدر زود صلح بیاید به همان اندازه خوب است، زیرا جنگ پایان می‌یابد.

وی خوشبینی محتاطانه‌اش را در رابطه با صلح ابراز داشته گفت، مشکلاتِ سد راه رسیدن به صلح موجود اند و نمی‌خواهد توقع مردم را به طور غیر واقعی بلند ببرد.

وی می‌گوید:

"نمی‌خواهم اعلان کنم که تغییری در موقف یک جانب خاص به میان آمده‌است، فکر می‌کنم مشکلات و چالش‌ها موجود اند، ولی امکانات باالقوه هم موجود اند و برای همه جوانب نیاز است از این فرصت باالقوه استفاده نموده و افغانستان را به سمت مصالحه سیاسی ببرند."

شماری از رسانه‌ها دیروز از قول منابع طالبان گزارش دادند که بعد از دیدار خلیل‌زاد با نماینده‌گان طالبان در قطر، خوشبینی طالبان به صلح بیشتر شده‌است.

سه زندانی اسبق طالبان در گوانتانامو نیز شامل هیئت مذاکره کننده طالبان با خلیل‌زاد بودند.

نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان گفت، گروه طالبان یک هیئت مذاکره کننده را تعیین نموده‌است و حکومت افغانستان هم کار برای گزینش یک هیئت مذاکره کننده با طالبان را آغاز کرده‌است.

XS
SM
MD
LG