لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

شورای عالی صلح: باید بدانیم صلح با طالبان با چه قیمتی بدست می‌آید


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان اطمینان داده‌است که جزییات ملاقات خود را با دفتر سیاسی طالبان در قطر با آن‌ها در میان می‌گذارد.

زلمی خلیل‌زاد روز گذشته یعنی ۱۷ ماه نومبر از قطر بسمت کابل رفت. این دومین سفر رسمی آقای خلیل‌زاد برای مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان می‌باشد.

قبل از این شورای عالی صلح افغانستان شکایت داشت که آقای خلیل‌زاد در کوشش‌های جاری صلح آن‌ها را در حاشیه گذاشته است.

اما حبیبه سرابی معاون این شورا شب گذشته به رایو آزادی گفت که آقای خلیل‌زاد به آن‌ها وعده ملاقات داده‌است.

حبیبه سرابی
حبیبه سرابی

وی افزود:

"آنچه که برای ما مهم است، در صحبت‌های که در قطر و یا هرجای دیگریصورت می‌گیرد باید با شورای عالی صلح هم در میان گذاشته شود. یا در حقیقت شورای عالی صلح هم در این جریان قرار بگیرد و در جریان صحبت‌ها قرار داشته باشد. البته به ما یک تیلیفون و یک پیام از طرف آقای خلیل‌زاد آمده که با ما هم خواهد دید و گفتگوها به همین شکل ادامه خواهد داشت و با ما هم شریک خواهد کرد در مورد صحبتی که در دوحه خواهد داشت. ما ملاقات حضوری خواهیم داشت."

نظر به گزارش‌ها زلمی خلیل‌زاد قبل از آمدن به کابل با نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر دیدار کرده و در باره تلاش‌های جاری صلح با آن‌ها صحبت نموده‌است.

سمیع الله یوسفزی خبرنگار مشهور منطقه دیروز در رسانه‌های اجتماعی نوشته بود که ملا فضل و ملا نورالله نوری در قطر با آقای خلیل‌زاد دیده‌اند.

یکی از شرایط مهم طالبان برای مذاکرات صلح با حکومت افغانستان خروج قوای خارجی از افغانستان می‌باشد.

حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح به رادیو آزادی اظهار داشت، به آن‌ها چنین خبرهای رسیده‌است که خلیل‌زاد و نماینده دفتر سیاسی طالبان در قطر در رابطه با خروج قوای خارجی از افغانستان به یک نوع تفاهم رسیده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد
زلمی خلیل‌زاد

خانم سرابی گفت، در وقت ملاقات با آقای خلیل‌زاد نگرانی‌ها را در این مورد با او در میان خواهند گذاشت:

" برای من منحیث یک زن و یک شهروند بسیار مهم اینست که ما می‌خواهیم قیمت صلح را بفهمیم در افغانستان که بالاخره به چه قیمتی ما صلح می‌خواهیم. کدام ارزش‌ها در نظر گرفته می‌شود، برای ما مهم اینست."

نظر به گزارش رسانه‌های افغانستان قرار است زلمی خلیل‌زاد جزییات ملاقات خود را با نمایندگان طالبان در قطر به رئیس جمهور اشرف غنی ارائه نماید.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان از دادن معلومات در مورد جزییات ملاقات خلیل‌زاد با رئیس جمهور اشرف غنی خودداری کرد و به رادیو آزادی گفت؛ بعد از ملاقات دو طرف جزییات را با رسانه‌ها در میان می‌گذارند.

XS
SM
MD
LG