لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

عمران خان: تمامی نهادهای پاکستان خواهان بهبود روابط با هند اند


در یک مراسم بی‌سابقه در ایالت پنجاب پاکستان که مقامات هند نیز در آن اشتراک داشتند، عمران خان صدراعظم پاکستان گفت، همه نهادهای این کشور می‌خواهند روابط‌شان را با هند بهبود بخشند.

عمران خان ۲۸ نوامبر در مراسم گشایش یک نقطه عبوری جدید سرحدی با هند در منطقه کرتارپور ایالات پنجاب پاکستان گفت:

"من صدراعظم، حزب سیاسی من و سایر احزاب سیاسی، اردو و همه نهادهای ما کاملاً به یک نظر اند که باید برای بهبود روابط پیش رفت."

عمران خان صدراعظم پاکستان
عمران خان صدراعظم پاکستان

صدراعظم پاکستان هم‌چنان گفته‌است "اگر هند یک قدم به سوی دوستی پیش نهد، ما دو گام پیش خواهیم نهاد."

این در حالیست که سوشما سواراج وزیر خارجه هند ۲۸ نوامبر گفت، هند در اجلاس سازمان همکاری جنوب آسیا که قرار است در اسلام‌آباد دایر شود، اشتراک نخواهد کرد.
سوشما سوارج وزیر خارجه هند

​سوشما سوارج در شهر جنوبی حیدرآباد هند به خبرنگاران گفت:

"مگر آن که و تا زمانی‌که پاکستان فعالیت‌های تروریستی را در قلمرو هند متوقف نکند، گفتگو نخواهد بود و ما در اجلاس سارک اشتراک نخواهیم کرد."

هند و پاکستان این دو همسایه دارای اسلحه اتمی از سال ۱۹۴۷ میلادی از آزادی هند و ایجاد پاکستان تا اکنون روابط خوب با هم ندارند.

این دو رقیب تا اکنون سه بار با هم جنگیده‌اند که دو بار آن روی منطقه مورد منازعه کشمیر که هر دو کشور ادعای مالکیت کامل بالای آن را دارند، بوده است و در امتداد سرحدات آن‌ها به طور متداوم تبادله آتش صورت می‌گیرد.

اخیراً هند و پاکستان در یک حرکت بی‌سابقه توافق کردند که یک نقطه جدید عبوری سرحدی را در منطقه پنجاب بگشایند.

این نقطه عبوری سرحدی که به نام دهلیز کرتارپور یاد می‌شود، در نوامبر سال ۲۰۱۹ میلادی تکمیل و باز خواهد شد.

هدف از گشایش این دهلیز ایجاد سهولت برای زایران سیکهـ است تا به ساده‌گی و سرعت بتوانند از مقبره گروبابه نانک بازدید کنند.

گروبابه نانک که در قرن پانزدهم می زیست، بنیانگذار مذهب سیکهـ محسوب می‌شود.

در مراسم گشایش کار اعمار تأسیسات سرحدی در منطقه کرتارپور، صدها زایر سیکهـ، جنرال قمر باجوه لوی درستیز پاکستان، دو وزیر عضو کابینۀ هند و سایر مقامات این دو کشور اشتراک داشتند.

جنرال قمر باجوه لوی درستیز پاکستان، گذاشتن سنگ تهداب تأسیسات سرحدی در کرتارپور را "یک قدم به سوی صلح، چیزی که منطقه به آن نیاز دارد" خوانده‌است.

XS
SM
MD
LG