لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۰

رئیس اجرائیه افغانستان: ما همه برای مذاکرات با طالبان آماده‌ایم


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان حین سخنرانی در نشست ژینو
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان حین سخنرانی در نشست ژینو

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان بار دیگر تأکید کرد که حکومت این کشور برای مذاکرات صلح با طالبان آماده است.

عبدالله عبدالله در سخنرانی‌‌اش در پایان اجلاس دوه روزه در مورد افغانستان در ژینو، شام دیروز گفت:

"حکومت وحدت ملی به تأمین صلح و ثبات در افغانستان متعهد است، ما همه برای مذاکرات با طالبان آماده‌ایم. ما از همه کشورهای که در پروسه صلح افغانستان شامل اند، از آن حمایت کرده و سهولت فراهم می‌کنند، متشکریم، ولی باید واضح سازم برای آن که تلاش‌های صلح با مفهوم و قابل قبول برای افغان‌ها باشد، باید به رهبری و مالکیت افغان‌ها صورت بگیرد."

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان حین سخنرانی در نشست ژینو
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان حین سخنرانی در نشست ژینو

قبل از سخنرانی آقای عبدالله، دیوید هال (DAVID HALE) معاون امور سیاسی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا با اشاره به مصالحه با طالبان مسلح گفت:

"برای رسیدن به یک حل صلح آمیز، تعهد طالبان وقت زیاد را می‌گیرد. ما از طالبان می‌خواهیم آتش‌بس نموده، یک هیئت با اعتبار را تعیین کنند. از جانب ما، امریکا به حمایت از آن پروسه صلح ادامه می‌دهد که به رهبری و مالکیت افغان‌ها باشد، صلح در افغانستان ممکن است و همه باید از این فرصت استفاده کنیم."

دیوید هال
دیوید هال

طالبان به تاریخ ۱۸ عقرب در اجلاس مسکو اشتراک کردند که در آن نماینده‌گان شورای عالی صلح افغانستان نیز اشتراک داشتند.

طالبان تا هنوز به گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان حاضر نشده‌اند، اما با زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا در مورد صلح افغانستان گفتگو کرده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد حدود دو هفته قبل گفت، آرزومند است که قبل از ماه اپریل سال ۲۰۱۹ میلادی یک توافق صلح با طالبان صورت گیرد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در جریان سخنرانی‌اش در اجلاس ژینو با یادآوری از پیشرفت‌های افغانستان گفت، در زمینۀ پروژه‌های کاسا یکهزار، تاپی، بندر چابهار، خطوط آهن و سایر پروژه‌ها گام‌های اساسی برداشته شده‌است.

وی گفت که افغانستان همکاری منطقوی را بر خصومت منطقوی ترجیح می‌دهد.

به گفته آقای عبدالله از سال ۲۰۰۲ میلادی تا اکنون، حدود شش میلیون افغان به کشور شان برگشته اند، اما باز هم میلیون‌ها افغان در مهاجرت بسر می‌برند.

در اجلاس ژینو یک اعلامیه مشترک ۳۹ ماده‌ای نیز توسط اشتراک کننده‌گان تأیید شد که در آن از اصلاحات و پیشرفت‌ها یاد شده، برای سال‌های آینده ادامه تلاش‌ها تعهد شده‌است.

در این اعلامیه گفته شده که حکومت افغانستان و جامعۀ جهانی از کنفرانس ژینو که به میزبانی سازمان ملل‌متحد صورت گرفت ستایش می‌کند و اشتراک کننده‌گان چشم به راه اجلاس مقامات عالی‌رتبه در سال ۲۰۱۹ و اجلاس در سطح وزرا در سال ۲۰۲۰ میلادی اند.

در کنفرانس اخیر در ژینو نماینده‌گان ۶۱ کشور و ۳۵ سازمان بین‌المللی، اعضای جامعه مدنی، سکتور خصوصی و مطبوعات نیز اشتراک داشتند.

XS
SM
MD
LG