لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

وزارت اطلاعات و فرهنگ: خبرنگاران زن در رسانه‌ها در مقایسه به مرد‌ها کم‌ است


وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید، فعالیت خبرنگاران زن در رسانه‌ها در مقایسه به خبرنگاران مرد کم‌رنگ است.

یک سروی که از سوی کلید گروپ در ولایت‌های خوست، ننگرهار، کندهار، بغلان، بلخ و شماری از ولایت‌های دیگر انجام شده نشان می‌دهد که در مقایسه به حضور خبرنگاران مرد، حضور خبرنگاران زن کاهش یافته است.

در این میان، سید حسین فاضل آقا سانچارکی معین وزارت اطلاعات و فرهنگ در نشست که روز سه شنبه «۲۷ قوس ۱۳۹۷» به هدف ارائۀ این سروی برگزار شده بود گفت، با آن که برای حضور خبرنگاران زن در رسانه‌ها کار شده است، اما سنت‌های ناپسند و حضور زورمندان محلی جلو پیشرفت و فعالیت خبرنگاران زن در رسانه‌ها را گرفته است.

سید حسین فاضل اقا سانچارکی
سید حسین فاضل اقا سانچارکی

او افزود:

"در ولایت‌های دور دست به علت فرهنگ ناپسند، سنت‌های ناپسند حضور زورمندان در ولایات از حضور و فعالیت خبرنگاران زن در رسانه‌ها جلوگیری شده است."

این سروی را کلید گروپ به همکاری ادارۀ یونسکو و شبکه زنان کشورهای آسیایی در پیوند به حضور خبرنگاران زن در رسانه‌های افغانستان انجام داده است.

در این سروی از ۲۵۹ خبرنگار زن که در رسانه‌ها فعالیت دارند پرسیده شده است و بر بنیاد پاسخ سروی شده‌گان، حقوق ماهانه ناچیز خبرنگاران زن در مقایسه به خبرنگاران مرد و عدم حضور زنان در سطح رهبری رسانه‌ها مواردی استند که به آن پرداخته شده است.

بر بنیاد این سروی کلید گروپ، در حال حاضر حدود ۷۷۰ خبرنگار زن در ۵۰ رسانه به گونه مستقیم فعالیت دارند که از این میان ۵۰ درصد آن خبرنگاران، ۲۹ درصد در بخش‌های گوینده‌گی و متباقی زنان و دختران در بخش‌های اداری رسانه‌ها کار می‌کنند.

در این میان، نجیبه ایوبی رئیس کلید گروپ می‌گوید، هدف انجام این سروی آنان این است که بتوانند حضور و فعالیت زنان را در رسانه‌ها پررنگ سازند.

او افزود:

"سروی که در ۹ ولایت کشور انجام شده‌است آمده ایم که نتایج آن را به شما شریک سازیم، البته این بخش از آن سروی است که به سطح ۹ کشور آسیایی آغاز شده است، این یک سروی ابتدایی است و هدف آن این است که باید شمار خبرنگاران زن در کشورهای آسیایی بیشتر شود."

از سوی دیگر، وحیده فیضی یک عضو کمیته مصونیت خبرنگاران می‌گوید، اگر توازن جنسیتی از سوی رسانه‌ها رعایت گردد، حضور زنان در رسانه‌ها بیشتر خواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG