لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۴

زلمی خلیل‌زاد در مورد نشست ابوظبی به حکومت افغانستان معلومات می‌دهد


آرشیف، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین دیدار با زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان در کابل به تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۱۸ (رویترز)
آرشیف، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین دیدار با زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان در کابل به تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۱۸ (رویترز)

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان شام دیروز به کابل رفت تا به رهبران افغان در مورد نشست اخیر در ابوظبی معلومات دهد.

با آنکه سومین دور گفتگوهای مستقیم بین ایالات متحده امریکا و طالبان بدون موافقت به پایان رسید، اما هر دو جانب در مورد نشست اخیر در ابوظبی ابراز خوشبینی کرده، توافق کردند که بار دیگر با هم ملاقات کرده، پروسۀ صلح را تکمیل کنند.

تا هنوز معلوم نیست که دور دیگر گفتگوها بین امریکا و طالبان چه وقت انجام خواهد شد، ولی "وام" آژانس خبری امارات متحدۀ عربی چهارشنبه گزارش داد که این گفتگوها در ابوظبی صورت خواهد گرفت.

زلمی خلیل‌زاد از طریق تویتر نوشته‌است که وی با امارات متحده عربی، افغان‌ها و شرکای بین‌المللی در مورد گفتگو های مؤثر، نشست‌های مفید داشته است.

یک نمایندۀ طالبان در نشست ابوظبی به «سی. بی. اس» نیوز گفته است، در این اجلاس روی مسایلی بحث شد که در اجندای ملاقات آینده شامل می‌شود، اما وی گفته است که در این نشست کدام توافق صورت نگرفته است.

طالبان در یک اعلامیه گفته اند، این اجلاس روی خروج نیروهای ناتو، رهایی زندانیان و تلفات افراد ملکی در اثر حملات هوایی متمرکز بود.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته است، در اجلاس ابوظبی روی مذاکرات با حکومت افغانستان، حکومت مؤقت، انتخابات و سایر مسایل گفتگو نشده است.

رابرت پلادینو معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحدۀ امریکا روز چهارشنبه در واشنگتن به خبرنگاران گفت، اجلاس ابوظبی بخشی از تلاش‌های امریکا برای ختم جنگ در افغانستان محسوب می‌شود.

او افزود:

"نمی‌توانم در مورد جزئیات بحث‌های دیپلوماتیک چیزی بگویم، ولی حضور نیروهای امریکایی در افغانستان مشروط باقی مانده و این بخش اساسی استراتژی ادارۀ امریکاست. نمایندۀ خاص امریکا، حکومت و مردم افغانستان به همکاری نزدیک با همه اطراف ذیدخل به گفتگوها ادامه می‌دهند، تا زمینه را برای مذاکرات صلح بین افغان‌ها هموار سازند."

مقامات امریکایی به تکرار از عربستان سعودی و پاکستان خواسته اند که بالای طالبان فشار بیاورند تا به مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان حاضر شوند.

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان بعد از نشست در ابوظبی و قبل از سفر به کابل، روز چهارشنبه در پاکستان با جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیز آن کشور ملاقات کرد.

یک سخنگوی سفارت امریکا در کابل گفته است، در این ملاقات آقای خلیل‌زاد از تلاش‌های پاکستان به خاطر تشویق طالبان برای مذاکرات با حکومت افغانستان ستایش کرد تا یک توافق سیاسی برای ختم جنگ در افغانستان حاصل شود.

واشنگتن تأکید می‌کند که هر گونه مصالحه باید بین خود افغان‌ها صورت بگیرد، ولی طالبان تا هنوز گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان را رد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG