لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۲

نگرانی یونیسف از احتمال افزایش واقعات مثبت پولیو در ۲۰۱۹ در افغانستان!


آرشیف، شماری از زنان در حال تطبیق واکسین پولیو در ولایت هلمند
آرشیف، شماری از زنان در حال تطبیق واکسین پولیو در ولایت هلمند

یونیسف یا صندول وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال در افغانستان ابراز نگرانی می‌کند که به دلیل عدم دسترسی اطفال به واکسین پولیو و مشکلات امنیتی در این کشور ممکن واقعات مثبت پولیو در سال ۲۰۱۹ افزایش یابد.

دفتر یونیسف در کابل می‌گوید، کندهار، هلمند، ننگرهار ، ارزگان و کنر از جمله ولایاتی اند که خطر بیماری پولیو در آن زیاد است و به دلیل ناامنی‌ها در بیشتر آن ولایات کمپاین‌های واکسین پولیو تطبیق نمی‌گردد.

سید کمال شاه سخنگوی برنامه پولیو اداره یونیسف در افغانستان امروز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، نگرانی اینست که بخاطر عدم دسترسی اطفال به واکسین و ناامنی‌ها در سال روان میلادی ممکن واقعات مثبت پولیو در این کشور بیشتر گردد.

وی افزود:

"‌نگرانی ما اینست که اگر مشکلات امنیتی بیشتر گردد و دسترسی ما محدود گردد ممکن واقعات مثبت پولیو زیاد شود اولویت کاری ما اینست در جاهای که برای اطفال واکسین پولیو تطبیق نشده‌است آنجا‌ها واکسین برسانیم و در چهار کمپاین گذشته ما تقریباً یک میلیون طفل به دلیل مشکلات امنیتی واکسین نشده‌اند"

این در حالیست که پیش از این وزارت صحت عامه افغانستان گفته بود، به دلیل مخالفت طالبان مسلح در مناطق جنوبی کشور واقعات مثبت پولیو بیشتر شده و برای نزدیک به یک میلیون طفل در این مناطق قطره واکسین پولیو داده نشده‌است.

آرشیف، یک مرد در حال تطبیق واکسین پولیو در ولایت پکتیا

از سوی هم داکتر عزیزالرحمن ساپی رئیس صحت عامه کنر روز گذشته به رادیو آزادی گفته‌است، در بسیاری نقاط افراد مسلح با تطبیق واکسین پولیو مخالفت می‌کنند و به همین دلیل ۳۰ هزار طفل از تطبیق واکسین پولیو محروم شده‌اند.

در عین حال داکتر گلاخان ایوب مسئول افهام و تفهیم برنامه‌های معافیت کتلوی وزارت صحت عامه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در سال گذشته میلادی ۲۱ واقعه مثبت پولیو در این وزارت ثبت شده که بیشتر این واقعات از ولایات کندهار، ننگرهار و کنر می‌باشد.

اما وی گفت، در مشوره با روسای قومی و علمای دینی تلاش می‌کنند تا واکسین را به مناطق ناامن برسانند.

وی افزود:

"برنامه ما اینست که واکسین پولیو بی‌طرف باشد و از علمای دینی و افراد با نفوس می‌خواهیم تا به وسیله آنان واکسین را به تمام اطفال برسانیم و امیدوار هستیم که در سال ۲۰۱۹ میلادی این مشکلات حل گردد و به تمام اطفال واکسین رسانیده شود."

وزارت صحت عامه و یونیسف یا صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال از مخالفین مسلح دولت می‌خواهند تا از تطبیق کمپاین واکسین پولیو جلوگیری نکنند.

آنان هم‌چنان از خانواده‌ها خواستند تا کودکان شانرا واکسین پولیو کنند.

پولیو یا فلج اطفال تداوی نداشته و یگانه راه حل جلوگیری از مبتلا شدن به آن تطبیق واکسین پولیو می‌باشد.

به گفته سازمان صحی جهان، افغانستان، پاکستان و نایجیریا از جمله کشورهای در جهان هستند که هنوز هم ویروس پولیو در آن وجود دارد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG