لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

نشست سه جانبه در پیوند به بندر چابهار در ماه آیندۀ میلادی برگزار می‌گردد


آرشیف، بندر چابهار
آرشیف، بندر چابهار

قرار است نشستی در پیوند به بندر چابهار میان افعانستان، ایران و پاکستان در ماه آیندۀ میلادی برگزار گردد.

پس از نخستین نشست تعقیب توافق‌نامه بندر چابهار حالا قرار است در ماه فبروری افغانستان، هند و ایران نشستی را برگزار کنند.

حکومت افغانستان می‌گوید در این نشست بیشتر در پیوند به چگونگی بهره برداری بیشتر از بندر چابهار میان نماینده‌گان این کشور ها گفتگو خواهد شد.​آرشیف، مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنعت

​مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنعت روز دوشنبه «۲۴ جدی ۱۳۹۷» در صحبت به رادیو آزادی گفت:

"در نشست آینده در پیوند به چابهار که در افعانستان یا هند برگزار خواهد شد هدف آن این است تا چطور بتوانیم از بندر چابهار و دیگر راه‌ها برای صادرات افعانستان بهره گیری کنیم. این یک نشست تخنیکی خواهد بود که چطور بتوانیم از بندر چابهار استفاده بهتر کنیم."

قوقندی می‌گوید، این‌که این نشست در کدام کشور برگزار گردد تا کنون مشخص نشده‌است.

بندر چابهار که سال گذشته از سوی رؤسای جمهور افغانستان، ایران و هند به گونه رسمی افتتاح شد، هند بیشتر در بازسازی آن سهم داشته‌است.

انتظار می‌رود که بندر چابهار به یکی از بنادر اصلی واردات افغانستان مبدل گردد و هند نیز به جای راه پاکستان از بهر داد و ستد تجارتی‌اش به آسیای میانه از بندر چابهار صادرات خواهد داشت.

پس از نشست نماینده‌گان سه کشور در تهران به شمول بارگیری کالاهای تجارتی و بازاریابی، تمامی داد و ستد تجارتی به یک شرکت دولتی هندی به نام «IPGL» واگذار شده‌است.

وزارت خارجه امریکا در ماه نوامبر بندر چابهار را از تحریم‌های مستثنا قرار داد که بر ایران وضع کرده بود.

مقام‌های وزارت تجارت می‌گویند تجارت از رهگذر بندر چابهار نزدیک به یک میلیارد دالر رسیده‌است.

با این همه ایران تلاش می‌ورزد که با استفاده از خط آهن بندر چابهار را از راه زاهدان آن کشور که با افغانستان و پاکستان مرز مشترک دارد با شهر مشهد که با ترکمنستان مرز دارد، وصل سازد.

از سوی دیگر توفیق داوری معین وزارت تجارت و صنعت با اشاره به نشست سه جانبه بندر چابهار می‌گوید، حکومت باید در پیوند به موانع سیاسی و بازاریابی برای تجارت افغانستان گفتگو کند.

وی گفت:

"در این نشست حکومت افغانستان باید روی حل مشکلات سیاسی بحث کند و اطمینان جدی به سرمایه‌گذاران داخلی داده شود، زیرا اگر سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود برای آن‌ها کدام محدودیت موجود نباشد و از سوی دیگر روی فراهم‌آوری از سوی شرکت هندی بحث شود."

وی می‌گوید، با توسعه بندر چابهار اقتصاد و ترانزیت افغانستان رشد کرده و زمینه برای افزایش صادرات این کشور فراهم می‌شود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG