لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

اولین نشست کمیتۀ پیگیری موافقتنامه چابهار در تهران برگزار شد


بندر چابهار ایران
بندر چابهار ایران

وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، اولین نشست کمیتۀ پیگیری موافقتنامه چابهار میان مقامات سه کشور برگزار گردید.

عملیاتی شدن بهتر موافقتنامه بندر چابهار و این‌که چگونه از این بندر استفادۀ درست صورت گیرد از جمله مسایلی اند که در اولین نشست کمیتۀ پیگیری موافقتنامه چابهار میان افغانستان، هند و ایران روی آن بحث صورت گرفته‌است.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع روز سه‌شنبه "۰۴ جدی ۱۳۹۷" در صحبت با رادیو آزادی گفت، این نشست روز گذشته میان مقامات سه کشور در تهران برگزار گردیده‌است و به‌گفته وی بندر چابهار برای داد و ستد تجارتی با هندوستان از اهمیت خاص برخوردار است.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان

وی گفت:

"در این نشست در مورد این‌که چطور می‌توانیم راه‌های را که ترانزیت سه کشور با هم و ترانزیت فرا منطقوی میان سه کشور به خصوص که از بندر چابهار از کدام لین‌ها به هندوستان از هندوستان به بندر چابهار و برعکس موتر‌های ما تا بندر چابهار رفت و آمد کنند و از گمرکات رسمی ما به داخل افغانستان و از افغانستان به کشور‌های آسیای جنوبی بروند بحث‌ها صورت گرفت."

آقای قوقندی گفت، ممکن نشست بعدی این کمیته در هندوستان و یا هم در افغانستان برگزار شود.

مقامات وزارت تجارت می‌گویند، پروژۀ چابهار برای افغانستان خیلی اهمیت داشته و زمینۀ انتقال اموال تجارتی افغانستان را به بازار‌های بین‌المللی فراهم می‌کند.

پروژۀ بندر چابهار در سال ۲۰۱۶ میلادی از سوی افغانستان، ایران و هند به بهره برداری سپرده شد.

پیش از این اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفته بود که داد و ستد تجارتی میان کابل و تهران به حدود ۱.۲ میلیارد دالر رسیده‌‌است.

وزارت خارجه امریکا نیز قبلاً گفته است که بندر چابهار را به‌خاطر احداث پروژۀ خط آهن و انتقال نفت از ایران به افغانستان از تعزیرات اقتصادی امریکا بر ایران، معاف ساخته است.

ایران تلاش می‌کند که بندر چابهار را به وسیلۀ خط آهن، از طریق شهر زاهدان که با پاکستان و افغانستان هم‌مرز است، به شهر مشهد که با ترکمنستان سرحد مشترک دارد، وصل کند.

از سوی هم صالحه مهرزاد معاون کمیسیون اقتصاد ملی مشرانو جرگه در صحبت با رادیو آزادی برگزاری چنین نشست‌ها را به‌خاطر رشد روابط تجارتی میان سه کشور مهم عنوان کرده گفت:

"رشد این بندر تأثیر مستقیم بالای اقتصاد افغانستان دارد، به‌خاطر این‌که یک راه تجارتی بسیار مؤثر است یعنی اول این‌که از مشکل که با پاکستان داریم با استفاده از بندر چابهار آن مشکل حل می‌گردد و دوم مردم صاحب کار می‌شوند و تاجران افغان باید از آن استفادۀ خوب نمایند."

خانم مهرزاد هم‌چنان می‌گوید، با رشد و توسعۀ بندر چابهار سهولت و رشد خوب در ترانزیت و اقتصاد افغانستان به میان خواهد آمد و زمینۀ صادرات بیشتر از افغانستان نیز فراهم می‌گردد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG