لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

زلمی خلیل‌زاد: تلاش‌های صلح به سمت درست روان است


زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، دیشب در صفحه تویترش نوشته بود که سفرش به پاکستان را تکمیل نموده و دیدارهای مثمر داشته‌است.

به نوشته آقای خلیل‌زاد، تلاش‌های صلح به سمت درست روان است و اقدامات پاکستان تا حد زیاد طوری است که می‌تواند نتایج خوب داشته باشد.

وی جزئیات بیشتر در مورد ارائه نکرده‌است.

آقای خلیل‌زاد سفرش به کشورهای منطقه را به تاریخ هشتم جنوری آغاز کرد که وی در آن از امارات متحده عربی، عربستان سعودی، هند، چین، افغانستان و پاکستان دیدارهای داشت.

در این حال لیندسی گراهام یک سناتور با نفوذ امریکایی دیروز در اسلام‌آباد بعد از ملاقات با مقامات پاکستانی گفت، از رئیس جمهور ترمپ خواهد خواست هرچه زودتر با عمران خان صدراعظم پاکستان دیدار کند.

لیندسی گراهام سناتور امریکایی حین صحبت در یک نشست در اسلام‌آباد
لیندسی گراهام سناتور امریکایی حین صحبت در یک نشست در اسلام‌آباد

گراهام عمران خان را یک شریکی خواند که به باور وی می‌تواند در پروسه صلح افغانستان کمک صادقانه کند.

گراهام گفت:

"عمران خان عامل تغییری است که من توقع آنرا داشتم."

در این حال معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان شام دیروز در صحبت با رادیو آزادی، عمران خان را فردی توصیف کرد که در قضایای مربوط به افغانستان نیت نیک‌اش را ابراز داشته و وعده همکاری در بخش صلح را داده‌است.​آرشیف، فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان

فریدون خوزون از اظهارات لیندسی گراهام در مورد دیدار عمران خان و ترمپ استقبال کرده گفت:

"ما در این بخش از تلاش‌های سناتور امریکایی استقبال می‌کنیم و انتظار داریم که تمام مقامات امریکایی از اعضای کانگرس گرفته تا مقامات سیاسی و نظامی آن کشور و هم‌چنان شرکای دیگر استراتژیک افغانستان که می‌توانند بر پاکستان به هدف اقدامات عملی فشار آورند، استقبال می‌کنیم و امیدوار افزایش این فشار‌ها هستیم."

سناتور گراهام دیروز با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان دیدار نموده و روی صلح و پروسه آشتی در افغانستان گفتگو کرد، ولی جزئیات این گفتگوها معلوم نیست.

قریشی به روز شنبه گفت، پاکستان تلاش دارد دور آیندۀ مذاکرات میان مقامات امریکایی و طالبان را میزبانی کند.

XS
SM
MD
LG