لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۶

منابع: مذاکرات میان خلیل‌زاد و هیئت طالبان امروز نیز ادامه می‌یابد


آرشیف، زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان (چپ) و عباس ستانکزی عضو هیئت مذاکره کننده دفتر سیاسی طالبان در دوحه
آرشیف، زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان (چپ) و عباس ستانکزی عضو هیئت مذاکره کننده دفتر سیاسی طالبان در دوحه

گفتگوها میان هیئت امریکایی به رهبری زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌های طالبان در قطر امروز شنبه برای ششمین روز نیز ادامه خواهد یافت.

منابع طالبان در قطر به رادیو آزادی گفتند که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و نماینده‌های طالبان به روز شنبه نیز به بحث‌های‌شان ادامه می‌دهند.

یکی از این منابع به شرط افشاء نشدن نامش گفت که پیشرفت‌ها تا حدی در مذاکرات میان هیئت امریکایی و طالبان در قطر به میان آمده‌است اما به گفته او رأی زنی‌ها هنوز هم بالای برقراری آتش‌بس ادامه دارد.

به گفته منبع، در کنار بحث روی برقراری آتش‌بس، خروج نیروهای خارجی و جلوگیری از استفاده شدن خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر، دو مورد دیگری اند که بالایش گفتگو جریان دارد.

منبع دیگر طالبان در قطر که نیز نخواست نامش گرفته شود گفت، ممکن فردا دو طرف بتوانند به یک نتیجه دست یابند.

مذاکره میان هیئت امریکایی به رهبری زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌های طالبان در قطر روز دوشنبه آغاز شد.

قطر جایست که دفتر غیر رسمی طالبان از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون فعالیت دارد.

طالبان به روز پنج‌شنبه با نشر یک اعلامیه گفتند که ملا عبدالغنی برادر به عنوان رئیس دفتر سیاسی آن‌ها در قطر تعیین شده و این اقدام بخاطر تقویت روند مذاکرات با امریکا و انجام بهتر آن صورت گرفته‌است.

در اعلامیه طالبان نیز گفته شده که با تعیین ملا برادر هم‌چنان تیم مذاکره کننده طالبان مذاکرات خود را با جانب امریکا ادامه خواهد داد و کدام تغییر در آن رونما نخواهد شد.

ملا برادر چندی پیش از قید پاکستان رها شد.

با آن‌که نماینده‌های حکومت افغانستان در نشست قطر حضور ندارند و طالبان همواره گفتگو با مقام‌های افغان را رد کرده و گفته‌اند که با واشنگتن مذاکره می‌کنند، اما حکومت افغانستان پیش از این گفته‌است که تلاش‌های امریکا برای صلح افغانستان در همآهنگی با حکومت وحدت ملی به پیش می‌رود.

زمانی‌که وزارت خارجه امریکا در ماه سپتمبر سال گذشته زلمی خلیل‌زاد را نماینده این وزارت برای صلح افغانستان تعیین کرد، تلاش‌های صلح شدت گرفت.

عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان (راست) حین مصافحه با نماینده خاص رئیس جمهور چین برای افغانستان و پاکستان در پیکنگ
عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان (راست) حین مصافحه با نماینده خاص رئیس جمهور چین برای افغانستان و پاکستان در پیکنگ

نه تنها که خلیل‌زاد چندین بار به کشورهای مختلف منطقه سفر کرد و روند صلح افغانستان را به بحث گرفت، بلکه حکومت افغانستان نیز با ایجاد بورد مشورتی صلح و تعیین نمودن محمد عمر داوودزی به عنوان رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان تلاش‌هایش در این راستا را شدت بخشید.

در حال حاضر از یکسو گفتگوها میان زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان با نماینده‌های طالبان در قطر جریان دارد از سوی دیگر محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان در چین است تا با مقام‌های آن کشور روند صلح افغانستان را به بحث گیرد و همکاری‌های پیکنگ را در این راستا جلب کند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG