لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

غنی: در موضوع خروج قوای امریکایی از افغانستان گروه وسیع تر باید دخیل باشد


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که روی موضوع خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان در جریان گفتگو‌های جاری امریکا با طالبان به سادگی بحث صورت گرفته نمی‌تواند.

محمد اشرف غنی گفت که درین موضوع گروه وسیع تر از بازیگران باید دخیل باشد.

آقای غنی که به روز پنجشنبه در حاشیه نشست بین‌المللی اقتصادی در شهر داووس سویس صحبت می‌کرد هم‌چنان گفت، نیرو‌های امریکایی صرف به خاطر افغانستان درین کشور حضور ندارند بلکه برای حفاظت از امنیت امریکا نیز در افغانستان مستقر اند.

رئیس جمهور افغانستان در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به مأموریت زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای افغانستان گفت:

" وظیفه دفتر سفیر خلیل‌زاد این است که حکومت افغانستان و طالبان را برای بحث و مذاکراتِ رو در رو گرد هم آورد و در چهارچوب آن به مسایل بزرگتر مانند حضور امریکا و دیگر موضوعات پرداخته خواهد شد. بحث وجود دارد و این بحث باید دوباره شریک ساخته شود."

این در حالیست که زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌های طالبان دیروز برای چهارمین روز پیهم در قطر دیدار کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع طالبان گزارش داده‌است که دو روز نخست گفتگو‌های دو طرف روی خروج نیرو‌های بین‌المللی از افغانستان متمرکز بود و هم‌چنان بحث‌ها روی این موضوع می‌چرخید که طالبان ضمانت بدهند که از قلمرو افغانستان برای اعمال خصومت آمیز علیه امریکا و متحدین‌اش استفاده نخواهد شد.

در همین حال طالبان به روز پنجشنبه اعلام کردند که ملا عبدالغنی برادر به عنوان رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر گماشته شده‌است.

طالبان مسلح در یک اعلامیه گفته‌اند که این اقدام بخاطر تقویت پروسه مذاکرات با امریکاو انجام بهتر آن صورت گرفته‌است.

بیرق گروه طالبان
بیرق گروه طالبان

در اعلامیه هم‌چنان گفته شده که با تعیین ملا برادر در رأس دفتر سیاسی طالبان در قطر، تیم مذاکره کننده طالبان مذاکرات خود را با جانب امریکا ادامه خواهد داد و کدام تغییر در آن رو نما نخواهد شد.

ملا عبدالغنی برادر که از وی به عنوان فرد شماره دوم طالبان یاد می‌شود در ماه عقرب امسال در پاکستان از زندان رها شد.

او در سال ۲۰۱۰ میلادی در شهر کراچی پاکستان بازداشت شده بود.

مقام‌های افغان به تکرار خواهان رهایی ملا برادر شده بودند و گفته بودند که وی می‌تواند نقش مهم را در روند صلح افغانستان ایفا کند.

XS
SM
MD
LG