لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۰

موترهای حامل مواد با کیفیت از طریق راه لاجورد وارد افغانستان می‌شوند


موترهای باربری که برای اولین بار با استفاده از راه تاریخی لاجورد اموال صادراتی افغانستان را به ترکیه و بازارهای اروپایی رسانید، به زودی همراه با اموال وارداتی به این کشور بر می‌گردند.

وزارت ترانسپورت می‌گوید، این موترها که مواد با کیفیت را از ترکیه بارگیری کرده، به آذربایجان رسیده و تا سه روز دیگر وارد افغانستان خواهند شد.

امام محمد وریماچ معین این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت که این کار اطمینان می‌دهد که از راه لاجورد استفاده دو طرفه صورت می‌گیرد.

امام محمد وریماچ معین وزارت ترانسپورت افغانستان
امام محمد وریماچ معین وزارت ترانسپورت افغانستان

وی می‌گوید:

"موترها حرکت کرده و ممکن تا سه روز کاروان به کشور برسد، اجناسی که وارد می‌شود بگونه مستقیم از ترکیه و بازارهای اروپایی خریداری شده‌است، این مواد با مقایسه به راه‌های دیگر زود می‌رسد و ارزان خواهد بود."

آقای وریماچ می‌گوید، آنان به این نتیجه رسیده‌اند که واردات اموال از ترکیه و بازارهای اروپا از راه لاجورد نسبت به واردات آن از راه پاکستان آسان، سریع و ارزان تمام می‌شود.

راه لاجورد افغانستان را از راه ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان به ترکیه و از آنجا به اروپا وصل می‌کند.

راه تاریخی لاجورد در ۲۲ ماه قوس سال‌جاری خورشیدی افتتاح شد و برای اولین بار مواد صادراتی این کشور در ۹ موتر باربری به ترکیه و اروپا با استفاده از این راه صادر گردید.

در این حال خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که صادرات و واردات از راه لاجورد می‌تواند تجارت میان این کشور و ترکیه را گسترش دهد.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

وی افزود:

"این یک کار تازه بود که نزدیک به دو ماه را در برگرفت اما در آینده در این زمینه انشاالله بهبود به میان خواهد آمد، ما با ترکیه سالانه حدود ۹ صد میلیون دالر تجارت داریم و این داد و ستد تا حالا از راه ایران صورت می‌گرفت هر چند تحریم‌های نیز بر ایران وضع شده‌است، این راه حالا هم آسان و هم داد و ستد از این طریق ارزان تمام می‌شود و امیدواریم که سبب بهبود تجارت شود."

آقای الکوزی می‌گوید که افغانستان از ترکیه بیشتر خوراکه، مواد کیمیاوی، لباس، فرنیچر، سامان آلات برقی، قالین و غیره وارد می‌کند که استفاده از راه لاجورد به گفته وی صادرات و واردات به ترکیه و کشورهای اروپایی را گسترش خواهد داد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG