لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

خلیل‌زاد: بیانات ترمپ در مورد حضور قوای امریکا در افغانستان درست تعبیر نشده‌است


آرشیف/ دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
آرشیف/ دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید موافقه با طالبان را برای صلح در افغانستان می‌خواهد نه به خاطر بیرون کردن عساکر امریکایی از این کشور.

زلمی خلیل‌زاد شام جمعه هشت فبروری در واشنگتن گفت هدف اساسی کار وی فراهم ساختن زمینه برای آغاز مذاکرات بین افغان‌ها می‌باشد.

او اظهار داشت، بیانات رئیس جمهور امریکا در مورد حضور قوای این‌کشور در افغانستان درست تعبیر نشده‌است و هدف تلاش‌های آن‌ها تنها بیرون کردن سربازان از افغانستان نیست.

او افزود:

"من چند ماه قبل این وظیفه را گرفتم که امکانات صلح در افغانستان را بررسی کنم. هدف این بود که منافع ملی ما در افغانستان محافظت شود مخصوصاً جلوگیری از تهدید تروریزم. هم‌چنان حفظ دستآوردهایی‌که افغانستان داشته‌است، البته همآهنگ با این خواست امریکا که مسئولیت مشکل افغانستان بر شانه امریکا کمتر شود. هدف عمومی من تحت رهنمایی رئیس جمهور و وزیر خارجه امریکا این نبود که یک موافقت خروج را بدست آوریم، بلکه به موافقت صلح دستیابیم. زیرا موافقت صلح می‌تواند راه را برای خروج باز کند. ولی این تنها خروج نیست که ما به دنبال آن هستیم."

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد اظهار داشت، در اصول با طالبان در مورد یک اجندای یک جانبه موافقه کرده‌است که بر دو نکته متمرکز است یعنی مبارزه با تروریزم و بیرون شدن قوای امریکا از افغانستان به گفته زلمی خلیل‌زاد امریکا بر وعده‌های خشک و خالی طالبان باور ندارد و ضمانت می‌خواهد که بار دیگر از خاک افغانستان علیه امریکا و متحدین آن اقدام نخواهد شد.

او افزود:

"اما حتی اگر ما در این دو موضوع موفق شویم و یا پیشرفت هم کنیم موافقت صلح در آینده نزدیک بدون موافقت در مورد مسایل دیگر ممکن نخواهد بود از جمله ایجاد یک پلان همه جانبه برای آینده سیاسی افغانستان. جنگ افغان با افغان باید خاتمه داده شود. افغانان باید با یک‌دیگر گرد یک میز بنشینند و در مورد آینده کشور شان تصمیم بگیرند."

خلیل‌زاد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را که در چند ماه آینده برگزار می‌شود بسیار مهم خواند.

خلیل‌زاد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را که در چند ماه آینده برگزار می‌شود بسیار مهم خواند.

او می گوید امیدوار است که موافقه صلح قبل از انتخابات افغانستان ایجاد شود تا طالبان هم در این پروسه شامل شوند.

او افزود:

"به نظر من مصالحه هرچه زودتر صورت بگیرد به همان اندازه بهتر است. من می‌دانم که انتخابات در پیشرو موافقه صلح را با جنجال رو به رو می‌سازد ولی برای افغانستان این بهتر است که قبل از انتخابات موافقه صلح ایجاد شود. ما ترجیح می‌دهیم که قبل از ماه جولای موافقه شود و طالبان را نیز به این پروسه داخل کنیم. موافقه صلح زمینه را برای انتخابات صلح آمیز هم مساعد می‌سازد. ما وقت کافی برای موافقه صلح داریم ولی حتی اگر موافقه بدست هم نیاید ما هر اقدام ممکن را پیش می‌گیریم که یک انتخابات با اعتبار در افغانستان برگزار شود."

زلمی خلیل‌زاد در این مورد روز گذشته در انستیتوت صلح در واشنگتن سخن گفت، او تأکید نمود که خواهان برقراری آتش‌بس زود هنگام در افغانستان می‌باشد.

اما طالبان در مورد موافقت آتش‌بس مطمئن نیستند زیرا می‌خواهند از آن در داد و ستد موافقت صلح به حیث یک وسیله استفاده کنند.

آرشیف/ زلمی خلیل زاد و برخی اعضای طالبان
آرشیف/ زلمی خلیل زاد و برخی اعضای طالبان

به گفته آقای خلیل‌زاد او فکر می‌کند که در صورت آتش‌بس، طالبان نمی‌توانند امتیاز زیاد از حکومت بگیرند و برای‌شان مشکل خواهد بود که در پایان آتش‌بس قوای خود را دوباره منسجم بسازند.

آقای خلیل‌زاد گفت، چنین معلوم می‌شود که طالبان حاضر خواهند شد که در حضور چند جناح دیگر با حکومت افغانستان نیز بنشینند.

قرار است زلمی خلیل‌زاد روز ۲۵ فبروری بار دیگر در دوحه پایتخت قطر با نمایندگان دفتر سیاسی طالبان ملاقات کند.

XS
SM
MD
LG