لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۰

حضرت صبغت‌الله مجددی در یکی از شفاخان‌های کابل درگذشت


حضرت صبغت الله مجددی
حضرت صبغت الله مجددی

حضرت صبغت‌الله مجددی، اولین رئیس دولت اسلامی افغانستان و رهبر جبهه نجات ملی این کشور شب گذشته، در یکی از شفاخانه های کابل درگذشت.

بالآخره حضرت صبغت الله مجددی یکی دیگر از رؤسای جمهور پیشین افغانستان نیز به ارمان تامین صلح در این کشور درگذشت.

محمد امین وقاد از چهره های پیشین جهادی و عضو هیئت اجرایی شورای عالی صلح افغانستان با ابراز این مطلب میگوید که آقای مجدد شخص خیرخواه بود و یکی از آرمان هایش رسیدن این کشور به صلح دایمی بود.

محمد امین وقاد از چهره های پیشین جهادی و عضو هیئت اجرایی شورای عالی صلح افغانستان
محمد امین وقاد از چهره های پیشین جهادی و عضو هیئت اجرایی شورای عالی صلح افغانستان

​او افزود:

"در رابطه به مملکت و ملت خیر خواهی داشت و صلح نیز در رأس خیر خواهی واقع است، سفارش وی همواره صلح بود و این یکی از آرمانهایش بود که ما، طالبان و افراد مطرح دیگر که میتوانند در قضیه افغانستان نقش ادا کنند با هم بنشینیم و کشور خود را از وضعیت کنونی نجات دهیم اما این ارمان وی تحقق نیافت."

آقای وقاد می‌گوید که حضرت مجددی از رهبران عمده جهادی، علمی و سیاسی افغانستان بود و مرگ وی ضایعه‌ای بزرگ برای این کشور است.

صبغت‌الله مجددی در سال ۱۳۰۵ هجری خورشیدی در یک خانواده روحانی در شهر کابل به دنیا آمده بود و تحصیلات عالی اش را در مصر تکمیل نموده بود.

حضرت مجددی ‌۹۳ سال عمر داشت.

وی رئیس لویه جرگه تصویب قانون اساسی و همچنان چند سال رئیس مشرانو جرگه شورای ملی افغانستان بود.

آقای مجددی پس از کودتای ثور در سال ۱۳۵۷، به پاکستان رفت و با ایجاد جبهه نجات ملی افغانستان به مبارزات سیاسی و مسلحانه علیه دولت کمونیستی وقت و تجاوز شوروی سابق پرداخت.

آقای مجددی در میان رهبران جهادی افغان میانه رو و رک گو به شمار میرفت و مدتی به حیث مسئول کمیسیون حل منازعات و روابط مردم با دولت نیز ایفای وظیفه نمود.

در سال‌های ۱۳۶۸ و ۱۳۶۹ هجری که حکومت مجاهدین در پاکستان ساخته شد، صبغت‌الله مجددی به حیث رئیس دولت اسلامی افغانستان تعیین شد.

پس از پیروزی مجاهدین، آقای مجددی در بهار سال ۱۳۷۱ برای دو ماه به عنوان رئیس دولت موقت کار کرد و دولت را رسماً از فضل‌ حق خالقیار، صدراعظم دولت نجیب الله تحویل گرفت.

محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه صبغت الله مجددی را در تحولات چند دهه اخیر بسیار تاثیر گذار می‌داند:

محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه
محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه

"بدون شک که حضرت صاحب یکی از شخصیت های بسیار تاثیرگذار در طول تاریخ ۵۰ سال افغانستان بوده از دوران جهاد و مبارزه در برابر اشغال، دوران حکومتداری مجاهدین، در دوران حاکمیت طالبان در کابل و پس از آن در حکومتداری پس از طالبان نقش خود را در افغانستان داشت."

پروفیسور مجددی از طرفداران امضای سند امنیتی با امریکا بود اما حامد کرزی رئیس جمهور پیشین این کشور این سند را برخلاف تاکید وی امضا نکرد.

آقای مجددی چندی پیش در مصاحبه با رادیو آزادی گفته بود که از حکومت کنونی بخاطر اینکه در مسایل مهم با وی مشوره نمیکند نا راض است.

او افزود:

"این ضرور نیست که در زمان کنونی حکومت را تخریب کنیم، نیاز ها ایجاب میکند که ما حکومت را نگهداریم و خداوند برای شان هدایت کند."

ذبیح الله مجددی فرزند پروفیسور مجددی به رادیو آزادی گفت که جنازه آقای مجددی روز چهارشنبه پس از تشییع در گورستان عاشقان و عارفان به خاک سپرده میشود.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG