لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

مایک پنس: چشم به راه مشارکت حکومت افغانستان در گفتگوهای صلح با طالبان هستیم


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین صحبت با مایک پنس معاون رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در جرمنی
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین صحبت با مایک پنس معاون رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در جرمنی

مایک پنس معاون رئیس جمهور ایالات متحده با حمایت از تلاش‌های روان صلح گفته است، چشم به راه مشارکت حکومت افغانستان در گفتگوهای صلح با طالبان اند.

پنس این سخن را در دیدارش با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در حاشیۀ کنفرانس امنیتی مونیخ روز شنبه، ۱۶ فبروری، گفت و افزود:

مایک پنس معاون رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
مایک پنس معاون رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

"ایالات متحده و متحدان ما که از نزدیک با قوای مسلح شما کار می‌کنند، در برابر طالبان، القاعده و شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی جنگ کردند. اکنون، ما از آمدن طالبان به میز گفتگو ترغیب شده‌ایم. چشم به راه پیشرفت این گفتگوها و نیز مشارکت شما و حکومت شما در آن هستیم. چنانچه که من و شما صحبت کرده‌ایم و شما و رئیس جمهور ترمپ صحبت کرده‌اید، امیدواریم سر انجام به یک جورآمد صلح آمیز دست یابیم تا افغان‌ها یک آینده روشن داشته باشند."

در خبرنامۀ ریاست جمهوری افغانستان آمده‌است که پنس افزود، ایالات متحده متعهد است تا نگذارد افغانستان بار دیگر به لانه امن برای تروریستان مبدل شود.

در ادامه از قول پنس گفته شده که واشنگتن از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ در افغانستان حمایت همه‌ جانبه می‌کند.

هفته گذشته، ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو هم در گفتگو با رادیو آزادی در بروکسل از اشتراک حکومت افغانستان در روند صلح قویاً حمایت کرد.

او افزود: "امکان ندارد که صلح پایدار در افغانستان بدون اشتراک حکومت آن در گفتگو‌ها تامین شود."

طالبان که بارها از انجام گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان خودداری کرده اند، به تازگی در خبرنامۀ گفته اند، قرار است روز دوشنبه با یک هیئت ایالات متحده در اسلام آباد دیدار کنند.

به گزارش رویترز، فواد چودری وزیر اطلاعات پاکستان به روز پنج‌شنبه تأیید کرد که کشورش روند بعدی گفتگوها میان نمایندگان طالبان و ایالات متحده را میزبانی می‌کند. اما، او جزئیات بیشتر ارائه نکرده‌است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی هم امروز یکشنبه از اسلام آباد دیدن می‌کند.

منابع حکومت پاکستان به رویترز گفته‌اند، انتظار می‌رود سلمان با نمایندگان طالبان نیز دیدن کند.

این همه در حالی است که پیام‌های گوناگون در مورد خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان می‌رسد.

پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده، هفته گذشته در پایان نشست دو روزۀ وزیران دفاع ناتو در بروکسل گفت، واشنگتن نیروهایش را از افغانستان به گونه یکجانبه بیرون نخواهد کرد.

منشی عمومی ناتو هم گفت، تصمیم در مورد خروج از افغانستان گرفته نشده‌است.

اما، روز جمعه، ۱۵ فبروری، جنرال جوزف ووتل فرمانده قوماندانی مرکزی امریکا در شرق میانه به رویترز گفت، ایالات متحده شاید بیش از یک هزار سرباز خود را از افغانستان بیرون کند.

جنرال جوزف ووتل فرمانده قوماندانی مرکزی امریکا در شرق میانه
جنرال جوزف ووتل فرمانده قوماندانی مرکزی امریکا در شرق میانه

ووتل گفته‌است، این اقدام به روند صلح روان در افغانستان ربط نمی‌گیرد بلکه تلاش است از جانب جنرال اسکات میلر فرماندۀ مأموریت حمایت قاطع ناتو که به هدف استفاده هر چه بهتر از منابع ایالات متحده صورت می‌گیرد.

در حال حاضر، ۱۴ هزار نیروی ایالات متحده در افغانستان هستند.

طالبان همواره خواهان خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان شده‌اند.

درین حال، انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی هشدار داده که خروج زود هنگام نیروهای امریکایی از افغانستان و سوریه پیامدهای ناگوار خواهد داشت.

او در سخنرانی در نشست امنیتی مونیخ روز شنبه، ۱۶ فبروری، گفت: "مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان به تعهد اردوی ایالات متحده بستگی دارد."

XS
SM
MD
LG