لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

ریاست اجرائیه از تلاش‌های خلیل‌زاد برای تأمین صلح در افغانستان استقبال کرد


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان حین ملاقات با زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان حین ملاقات با زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان

ریاست اجرائیه حکومت افغانستان تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد نماینده وزارت خارجه امریکا برای صلح این کشور را ستایش کرده می‌گوید، در بخش صلح تا حال از جانب پاکستان و طالبان کدام تلاش عملی دیده نشده است.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در دیدار با زلمی خلیل‌زاد همکاری و همآهنگی کشور‌های منطقه را در بخش صلح مهم خوانده است.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

وی گفت:

"داکتر زلمی خلیل‌زاد در باره ملاقات‌هایش که در اروپا و دیگر کشور‌ها انجام داده به رئیس اجرائیه جزئیات داد، رئیس اجرائیه از تلاش‌های وی استقبال کرده و تلاش‌های صلح به رهبری افغان‌ها را مهم خواند، هم‌چنان وی ابراز امیدواری کرد که کشور‌های منطقه باید تعهد‌شان را عملی کنند."

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد نماینده وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان پس از دیدار با برخی مقام‌های کشور‌های اروپایی و منطقه روز گذشته به کابل آمد و در باره این ملاقات‌هایش به عبدالله عبدالله جزئیات داد.

آقای عبدالله در دیدار با خلیل‌زاد پایان دادن به جنگ ۴۰ ساله افغانستان را از اولویت‌های حکومت خوانده و به مذاکرات بین‌الافغانی تأکید کرد.

به گفته فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه، در جریان دیدار عبدالله و خلیل‌زاد، جان بس سفیر امریکا در کابل نیز حضور داشت.

این اولین باری نیست که زلمی خلیل‌زاد به کشور‌های جهان، منطقه و افغانستان سفر می‌کند بلکه پیش از این هم چند بار دیگر هم پس از سفر‌هایش معلومات آن را با مقامات افغان شریک کرده‌است.

بر اساس برخی معلومات، زلمی خلیل‌زاد در جریان هفته جاری با برخی مقام‌های پاکستان و نماینده‌های طالبان در اسلام آباد دیدار‌های جداگانه خواهد داشت.

در همین حال حکمت الله اعظمی رئیس انستیتوت صلح و جنگ افغانستان می‌گوید، در جریان تلاش‌های اخیر صلح به نحوی پیشرفت دیده می‌شود و تمام طرف‌ها باید کوشش کنند تا برای به موفقیت رساندن تلاش‌های صلح در موقف گیری‌های‌ شان نرمش به میان بیاورند.

حکمت الله اعظمی رئیس انستیتوت صلح و جنگ افغانستان
حکمت الله اعظمی رئیس انستیتوت صلح و جنگ افغانستان

"در بخش گفتگو‌های صلح با طالبان پیشرفت صورت گرفته‌است، من به عنوان یک افغان به این باور هستم که این صلح باید به معامله پاکستان گذاشته نشود، صلح یک قیمت دارد و این قیمت را تنها دولت افغانستان ندهد، این را باید طالبان هم بدهند، اگر به صحبت‌های وزیر خارجه پاکستان توجه شود که گفته‌است، در صلح افغانستان منفعت وجود دارد، پاکستان هم باید در این بخش قیمت بپردازد."

آقای اعظمی می‌گوید، پرداختن قیمت از سوی پاکستان برای به موفقیت رساندن پروسه صلح این است که دیگر از اهداف شوم خود در افغانستان دست بردارد و در این بخش همکاری صادقانه کند.

به گفته وی، نقش پاکستان در گفتگو‌های صلح مهم است اما این به این معنا نیست که امریکا و دیگر کشور‌ها در بدل نفوذ پاکستان بالای طالبان به این کشور امتیاز بدهد.

به باور رئیس انستیتوت صلح و جنگ افغانستان، حاضر نشدن طالبان به گفتگو‌های مستقیم با دولت این کشور و عدم تمایل به آتش‌بس مهم‌ترین موانع در برابر صلح است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG